Kehityksen seuraaminen treenivihon avulla

Aloitin kuntosaliharjoittelun kunnollisella treeniohjelmalla vuonna 2011 ja silloin aloin myös merkkaamaan paperille käyttämiäni painoja. Kehitystä oli helppo seurata, kun aina halusi parantaa edellisestä kerrasta. Jossain vaiheessa kuitenkin kirjoitin treeniohjelmani kännykkääni, enkä sen jälkeen enää merkannut käyttämiäni painoja. Jos ei merkkaa ylös painoja, on todella hankalaa seurata omaa kehitystään ja helposti saattaa jäädä junnaamaan samaan voimatasoon. Kannattaa lisätä aina painoja, kun mahdollista, mutta muista säilyttää puhdas tekniikka! Jos olette koskaan kiinnittänyt huomiota kanssatreenaajiin, niin yleensä juuri nimenomaan ne kovimmin treenaavat kulkevat salilla se vihko kädessä ja merkkaavat painoja sarjojen välissä.

 

Ostin itselleni Suomalaisesta Kirjakaupasta pinkin vihon, jossa on muovinen kansi ja välilehtiä (pinkki väri sopii hyvin pinkin juomapullon kanssa ;D). Tein tästä treenivihkoni, johon merkkaan aina treenin aikana tai jälkeen käyttämäni painot sekä teen lisämerkintöjä, esimerkiksi ”Olo oli flunssainen” tai ”45min spinning -tunti ennen salia” (lisähuomio: ei kannata muuten tehdä 45min aerobista treeniä ennen salitreeniä, mutta ajanpuutteen vuoksi joudun niin tekemään). Treenivihkoon ei tarvitse alkaa rustailemaan Rakas päiväkirja tyyppisesti, mutta on hyvä lisätä huomioita, jotka saattavat vaikuttaa treenisuorituksiin. Muovikansi on käytännöllinen, jos vaikka viholle menee vettä ja välilehtien avulla voi jaksottaa merkintöjä tai merkata eri kohtiin esimerkiksi jumppatuntien suorituksia tms. Suosittelen lämpimästi hankkimaan treenivihon ja täyttämään sitä säännöllisesti! 🙂 Jos teiltä löytyy parempia vinkkejä treenisuoritusten merkkaamiseen, niin jakakaa ihmeessä!

 

 

Mini kävi keskiviikkona hammaskiven poistossa ja oli ihan raukka koko päivän. 🙁 Mä oon muuten nyt hankkinut Pumpulille kaikki tarvittavat varusteet ja nyt pitäisi malttaa odottaa se kaksi viikkoa!  Musta tuntuu, että kaikilla alkaa menemään muhun hermo, kun en enää puhukkaan muusta, kuin Pumpulista. Oon vaan niin innoissani ja mua ihan itkettää koko ajatus siitä, että kohta saan uuden perheenjäsenen! 🙂 Jeeeee!

 

Näillä fiiliksillä jatkan perjantai-iltaa Nasun ja Minin kanssa. 😀 😀 Kuva lainattu.

PS. Mä muuten näin Jutta ja Superdieetit -ohjelmassa olleen Kimin Crosstraining -tunnilla ja hyvin oli pysynyt uusissa mitoissa! 🙂

pipari

10 vastausta artikkeliin “Kehityksen seuraaminen treenivihon avulla”

  1. Mä en tiedä miksi, mut mulle tuli tästä ihan hirvee Top Secret/ Hullut Puustit ”flashback”. 😀

  2. Toivottavasti alat panostaa salitreeniin hiukan enemmän kuin 2xvkossa, et saa läheskään niitä tuloksia mitä haluat. Enkä ymmärrä miksi teet jotain spinningiä enemmän kuin salia, jos tavoitteet on kropan muokkaamisessa? Kestävyystreeniä ja kaloreiden kulutusta, ei muokkaa kroppaa kroppaa yhtään. Toki hapenottokyky kehittyy ja kestävyysominaisuudet. Muutenkin ihmiset laittaa liikaa painoarvoa treenille, ruokavaliolla se sixpack tehdään. Lihaskuntotreenillä taas pidetään lihasmassa (=muodot) dietin aikana. Dietin jälkeen tulisi kuitenkin syödä hieman yli kulutuksen, jos haluaa tuloksia (peppuun lihasta = pyöreyttä).

    Kannattaa ehkä suunnata http://www.pakkotoisto.com/forum sivustolle, jos kovista treeneistä ei ole vielä tietoa. Punttimimmit, aloittelijoiden osio, treeni, ravinto, yleinen keskustelu; parisuhteet yms. Treenivihkosta näkee, että teet ilmeisesti 15,13,10 tyylisesti treenit. Jos saat ensimmäisessä sarjassa 15toistoa, TEET LIIAN KEVYILLÄ PAINOILLA! Mitään voimanostoa en ole tuputtamassa, mutta kyllä suurin osa tuntemistani kilpailevista fitness/body fitness mimmeistä tekee 8-10 toiston tuntumassa ja tappiin asti, eli failureen. Lisää ihmeessä painoja, jos saat noin paljon toistoja. Unohda ”pumppi” treenit. Jos ne ei toimi naturaali miehillä, niin miten luulet, että toimivat naisilla joilla vielä pienemmät luontaiset hormoonitasot. Muista myös, että samat jutut toimii naisilla kuin miehillä treenien suhteen. Eli unohda hilavitkutukset ja teet raskaita sarjoja maastavetoa sekä kyykkyä jos haluat lihasta pebaan ja muotoja kroppaan. Samoiten prässissä etsit jaloille semmoisen asennon mikä tuntuu hyvältä ja missä olet vahvimmillasi. Yleensä jalkaterät suht ylhäällä ja medium leveys. Prässissä ei ole tarkoitus pumppailla, vaan laitat niin paljon painoa, että tulee juuri se 8-10toistoa hampaat irvessä ja jokainen toisto syvään. Vaatii todella kovaa psyykkausta, mutta jos oikeasti haluat tuloksia, niin aloitat treenaamaan kovaa! Saat murto-osan tuloksia mitä miehet saa, joten pelko isoista lihaksista on naurettava. Treenit on myös henkisesti raskaampia kun joudut tosissasi ponnistelemaan ja pieksemään log bookkia treenistä toiseen. Toki ei missään nimessä tekniikan kustanuksella. Niin moni nainen treenaa valitettavasti liian kevyesti ja kroppa näyttää vuodesta toiseen samalta. Älä ole yksi niistä! Perustreeniä ja progressiota kasvattamaan, sillä ne tulokset tehdään ja on aina tehty. Moni yrittää keksiä valitettavasti pyörän uudelleen.

    Ei pelkkää negatiivistä kuitenkaan, olet tehnyt hienoa duunia ja muutos on melkoinen. Syklittelyä plussa ja miinuskaloreilla vaan ja salitreeniin se painotus (4xvko min.) sekä treenien kovennus (pumppailut 15toiston setit varsinkin pääliikkeissä pois).

    Terv,

    15vuoden treenikokemus/valmennus myös jenkkilän kehonrakentajien / fitness mimmien treenit/ruokavaliot nähnyt.

    • Täytyy kyllä kompata, vaikka itse en mikään ammattilainen olekaan. Salilla näkee paljon, että tehdään toistoja niin, että ehkä juuri ja juuri se viimeinen toisto tuntuu jossain. Itsellä jo aina se ensimmäinen toisto on raskas ja tavoitteena saada se 10 toistoa, usein vikassa sarjassa jää kasiin, kun ei vaan enää nouse millään, vaikka miten irvistää. 😀

      Sitten vielä asiaan, minäkin merkkailen noita painoja ylös, mutta vasta kotona, kun kehitys ei joka kerta ole niin huimaa, että pitäisi saman tien laittaa ylös, vaan hyvin muistan vielä kotonakin. Salilla kun ei oikein ikinä taida tulla ns. valmiiksi, niin on kiva katsoa vanhoja salikirjailuja, kun voi huomata kehittyneensä, vaikka salilla irvistellessä tuntuu aina yhtä raskaalta ja välillä iskee epätoivo, että onko tässä tullut kehityttyä yhtään 😀

  3. Moi, Pipari! Halusin vaan tulla kiittämään sua ihanasta blogista ja mahtavasta inspiraatiosta. Oon tässä nyt kuukauden sisällä lukenut tän koko blogin alusta asti läpi (stalker much?) ja oon saanut omaan projektiini ihan mielettömästi motivootiota ja apua täältä. Ajattelin seuraavaks lukea sun innoittamani viimeinkin the secretin :D.

    http://houdiinitaikoo.blogspot.fi

    • Stalker alert!!!!
      Noei, joo kannattaa lukea Secret ehdottomasti, sain siitä todella paljon voimaa! Suosittelen myös lukemaan Esther ja Jerry Hicksin Law of Attraction kirjoja. 🙂

  4. Hei,
    En ole seurannut vakituisesti blogiasi, mutta nyt haluaisin kommentoida tuota kissojen ja koirien yhteiselämää. Itselläni on kaksi koiraa ja toinen on pienikokoinen yorkki, sitten tämä yksi kissa. Koirat olivat olleet meillä jo noin kuusi vuotta ennen kissaa. Pyytäisin sinua ottamaan huomioon, että koirakin pääsee turvaan kissoilta. Kissa kuitenkin on saalistaja ja saattaa vainota koiraasi niin kuin meillä kisu tekee. Se saattaa säikäyttää koiran suunniltaan, eikä koira uskalla liikkua huoneistossa jos kissat ottavat sen tyylin. Mutta näin alkuun jos koira ja kissat jäävät keskenään kannattaa miettiä koiralle jokin turvapaikka minne se pääsee mutta kissat eivät.

    • Olet ihan oikeassa, myös koiran täytyy päästä turvaan. 🙂 Kissat ja koira tulevat olemaan ainakin alkuun eri huoneissa silloin, kun en ole itse paikalla, eli ei hätää! 🙂

  5. Hienoa, että olet ottanut huomioon koirankin turvallisuuden. Muutenhan meillä koirat ja kissa tulevat hyvin toimeen ja yorkkikin on tottunut tuohon ”saalistajaan” eikä hätkähdä enää mistään kisun tempuista. Kissa kun on kissa. Se saattaa yllättää pahaa aavistamattoman koiran kulman takaa ja hypätä koiran kohdalla kaksi metriä ylöspäin ja lähteä siitä sitten pinkomaan tuhatta ja sataa toiseen suuntaan. Tai sitten hypätä koiran niskaan jostain korkeammalta tasolta =D
    Isompi koira ja tämä kissa tulevat erittäin hyvin keskenään toimeen. Ne painivat päivittäin ja leikkivät omia takaa-ajo leikkejään. Siinä on matot rullalla joka kämpässä, vaan on se niin hauskan näköistä =D
    Mutta parempi olisi jos koira olisi hieman niskan päällä kissan suhteen. Eli, että kissa olisi varovainen ja pelkäisi hieman koiran reaktioita. Ennemminkin komentaisin hieman kissaa koiran kohtelussa enkä siinä, ettei koira saisi antaa kissalle kyytiä. Toivon, että ymmärrät mitä tarkoitan. Kissa pääsee aina koiraa karkuun vaan koira ei välttämättä kissaa…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta