Suuntana Helsinki City Run 2014

Päiväni alkoi tänään iloisissa merkeissä, kun sähköpostiini oli tullut viesti, jossa kerrottiin minun voittaneen Tiger Balmin kilpailussa osallistumislipun Helsinki City Runiin 10.5.2014. Juoksin viime vuonna HCR:n (21,1km) ja harjoittelin siihen säännöllisesti viime keväänä siskoni kanssa. Juoksulenkkimme vedimme fiilispohjalla ja pidensimme todella nopeasti lenkkejämme, joten oikeanlaista harjoitussuunnitelmaa emme noudattaneet. En ollut ennen viime kevättä juossut 10km lenkkejä, kuin kerran aikaisemmin, joten kehitys oli huimaa. Valitettavasti kärsin loppukeväästä aikamoisesta ylikunnosta ja molemmat polvet kipeytyivät. Oikea polveni vihoittelee edelleenkin aina välillä, minkä vuoksi en ole juurikaan juossut kesän jälkeen. Myös niska-hartiaseudun jumit ovat haitanneet juostessa, koska välillä kipu on niin sietämätöntä, että meinaan pyörtyä kesken lenkin.

 En ollut ajatellut osallistuvani tänä vuonna Helsinki City Runiin, koska en ole päässyt kehittymään juoksemisessa sitten viime HCR:n. En voi kuitenkaan nyt olla osallistumatta, kun pääsen tapahtumaan ilmaiseksi ja tuleepahan taas haastettua itsensä. Tavoitteeni on alle 2h10min, mutta pääasia, että juoksen puolikkaan alusta loppuun. Tällä kertaa aion kuitenkin aloittaa juoksemisen maltillisesti ja kuunnella kehoani. Jos huomaan ylikunnon oireita, vähennän liikuntaa ja pidän lepoviikkoja. Jätin viime keväänä pitämättä lepoviikkoja, mikä oli todella amatöörimäistä, mutta olin yksinkertaisesti vain niin täpinöissäni juoksemista, etten pystynyt pitämään taukoa. En aio tehdä juoksemisesta kuitenkaan kevään aikana ns. päälajia, vaan lenkkeilen ainoastaan muutaman kerran viikossa. En muutenkaan tavoittele juoksijalle tyypillistä hoikkaa  ja ”muodotonta” vartaloa, koska se ei vastaa kauneusihannettani. Esimerkiksi maratoonareilla on tyypillisesti lähes olemattomat peput, kun taas itse haluan nimenomaan kasvattaa takapuolta (pikajuoksijoilla on sen sijaan upean muhkeat peput).

Olen suunnitellut hankkivani sykemittarin, jossa on perustoimintojen lisäksi gps, jotta pystyn sykkeen lisäksi seuraamaan juoksuvauhtia ja -matkaa. Uusissa Niken lenkkareissani on onneksi Nike + toiminto, mikä tarkoittaa, että pystyn seuraamaan kännykästäni juoksuvauhtiani -ja matkaa kengissä olevan sirun avulla. Myös vanhoissa talvilenkkareissani oli Nike+ ja koin tämän toiminnon todella käteväksi juostessani viime keväänä. En välttämättä aina juokse Nike+ kengillä, minkä vuoksi olisi hyödyllistä omistaa myös sykemittari. Sykkeen seuraaminen myös ryhmäliikuntatunneilla saattaisi tuoda tunteihin lisää haastetta ja tietenkin samalla kehittää kuntoa eteenpäin.

Onko teillä suosituksia sykemittarista?
Onko muita tulossa Helsinki City Runiin? (Voin heittää teiän kanssa yläfemmat samalla, kun juoksen teistä ohi. ;))

Liikuntasaldo 3-9.2
Ma:-
Ti:Sali (etureidet-takareidet-pakarat-selkä-vatsat)
Ke:Spinning 45min, Sali (rinta-olkapäät-hauis-ojentaja-vatsat)
To:Spinning 45min
Pe:-
La:-
Su: Spinning 55min

 Yht. 5 treeniä (3 aerobista, 2 salia)

pipari

10 vastausta artikkeliin “Suuntana Helsinki City Run 2014”

  1. Minulla on jo kolmas Polarin sykemittari menossa ja olen ollut tyytyväinen. Ekan sykemittarini sain noin 12 vuotta sitten ja se toimii edelleen. Toisen sain lahjaksi noin 6 vuotta sitten ja se lakkasi toimimasta joulun alla. Sainkin nykyisen Polarini joululahjaksi ja olen tykännyt tästäkin kovasti. Siinä ei ole GPS -toimintoa, mutta minulla on puhelimessa Run the map -sovellus, joka mittaa matkan.

  2. Minulla on ollut Suunnon ja Polarin sykemittarit. Suunto oli muotoilultaan hienompi, mutta alkoi reistailemaan takuuajan umpeutuessa kahden vuoden jälkeen, ja sitten hajosi kokonaan.:( Näytön värit haalenivat, joten luulin pariston loppuvan ja kävin vaihtamassa sen. Ei auttanut, oli edelleen haalea ja sitten lopetti sykkeen löytämisen. Se oli malliltaan siis ihanperus Suunto M1, kalorit ja sykkeen näyttävä. Muistia ei tainnut olla joka harmitti jos vahingossa aloitti uuden treenin ennen edellisen statistiikan merkkaamista ylös Heiaheiaan 😛
    Ostin itselleni joululahjaksi Polarin FT60 sykemittarin. Se on ihan ok peruskäyttöön. Kertoo treenin jälkeen kasvoiko kunto, paloiko kaloreita tai parantuiko maximisuorituskyky. Lisäksi löytyy ’treeniohjelma’ joka kertoo kuinka monta tuntia täytyy viikon aikana urheilla ja millä sykealueilla jotta halutut tavoitteet täyttyy (olisko ollu kunnon parantaminen, painonpudotus ja kunnon maksimointi). Minulle se nyt ehdottaa urheilua 2h 55min viikossa, joka tuli jo maanantain aikana täyteen, kun tunnin sählypelit venähtivät kahteen tuntiin aamusalin lisäksi.
    Eli sinänsä vähän turha tai ei niin motivoiva minulle tuo treeniohjelma. Ihan kiva niitä on sitten katsoa kun on 600% enemmän treenannut vaikka sykealueella 3 kuin treeniohjelma on alunperin neuvonut. 😛
    Tuohon saa ostettua sen gps jutskan ja liitettyä helposti mittariin. Täytyy katsoa sitten keveemmällä kun ja jos innostun taas ukona lenkkeilystä.
    Eli Polar on ollut ihan kiva ja toimiva, se sykkeen näyttäminen on itselle tärkein ja palaneet kalorit on kiva tietää. Eikai sen tuon kummoisempi tarvitse olla.:)

  3. Mun sykemittarina on Garminin forerunner 110 ja siinä on sisäänrakennettu gepsi.
    On ollut ihan mahtava ostos, voin suositella.
    Kellossa näkyy matka, aika, syke ja harjoittelun loputtua myös kalorin kulutus. Mahdollista myös käyttää sisällä, eli ei kuluta patteria (joka muutes on ladattavissa pistorasiasta tai usb:n avulla). Lisäksi harjoitukset voi siirtää koneelle juurikin usb-piuhalla ja katsella juostuja matkoja, karttoja ja kaikkea mikä vähänkään kiinnostaa.
    Lämpimästi sitä suosittelen, jos harrastaa edes vähän lenkkeilyä ja asuu gepsin tavoitettavissa :D.

    • Mulla on kans Garminin forerunner 110 ja suosittelen kans sitä! Ei ainakaan n kolme vuotta sitten löytynyt kaikista kaupoista, mutta netistä mä sen ainakin ihan helposti tilasin. Sillon maksoi 169 €, nyt käsittääkseni hinta on noin 120 euron pintaan.

  4. Moikka!
    polaria suosittelen minäkin! Itellä jo toinen menossa, helppokäyttöinen, kannustava ja mallista riippuen mittaa myös matkaa. Suosittelen ehdottomasti!

    voisitko joskus kirjoittaa millaisia blogeja sinä luet?

    • Kiitos vinkistä! 🙂 Lukemani blogit löytyvät tuolta sivupalkin linkki-listalta (en ole listannut erikseen Fitfashionin blogeja). 🙂

  5. sä näköjään tykkäät pyöreistä pakaroista. Olen samaa mieltä kyllä että treenattu ja pyöreät pakarat näyttää paremmalta, kun löysät tai litteä takapuoli. Mutta minulla on ystävä joka on tosi laiha ja kaikki sanovat niin, mutta löytyy muotoja oikeista kohdista ja on timmissä kunnossa, mutta hän ” masentu” kun eräs sano sille englanniksi että olet tiny mutta sinulla on fat. Hän luuli olevansa lihava sen takia, koska se henkilö tarkoitti oikeasti, että hän ei ole luiseva , mutta laiha jolla löytyy rasvaa. Mutta kaverini ajatteli hänen haukkuvan hänet läskiksi, jne. Tämä juttu ei kuulu varmaan tähän postaukseen, mutta haluan mielipiteesi, koska olet jo ” ekspertti” tällaisissa asioissa, eli mitä sitä voi kutsua henkilö joka on laiha mutta on rasvaa, mutta huom hän ei ole ainakaan mikään laihaläski. Haluan vain tietää miten voin selittää ja kertoa hänelle että hän ei ole lihava vaan fat sana voi tarkoittaa englanniksi monta asiaa kuten rasva, hedelmällinen, jne.

    • Ööö minkä takia sun kaveri välittää mitä joku mies on sanonut? Esimerkiksi jotkut räppärit sanoo naisten muhkeita (huom. ei läskejä) pyllyjä tyyliin juicy fat assiksi, joten kulttuuriero varmasti kyseessä… Ei kannata välittää mitä miehet sanoo!

    • olen samaa mieltä kanssasi tai ylipäätänsä ei kannata kuunnella mitä muut sanoo. Mähän sanoin että olet ekspertti;) btw sul on tosi hyvä blogi!!!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta