Liikunnan aloittaminen tauon jälkeen

Moikka!
Liikunnan aloittaminen tauon jälkeen on osoittautunut yllättävän vaikeaksi, jonka vuoksi ajattelin kirjoittaa tästä aiheesta postauksen. Moni lukijoistani varmaan haluaisi pudottaa painoaan ja aloittaa treenaamisen, mutta liikunnan aloittaminen saattaa tuntua haastavalta. Kuten olen jo monta kertaa maininnut, olin seitsemän viikkoa kipeänä ja liikuntataukoa tuli yhteensä kuusi viikkoa (kävin kerran bodypumpissa viiden viikon jälkeen, mutta en ollutkaan vielä täysin terve). En ole vuosiin pitänyt noin pitkää taukoa liikunnasta, korkeintaan muutamia päiviä, joten liikuntatauko oli ”nykyiselle minulle” uusi kokemus.
 
Liikunnan aloittaminen kannattaa aloittaa rauhallisesti, oli sitten aloittelija tai kuntolija, joka on ollut sairaana tms. Keho tarvitsee aikaa tottuakseen liikutasuoritusten aiheuttamaan rasitukseen. Muista venytellä ja huoltaa kehoa, jotta vältyt lihasjumeilta ja palaudut nopeammin. Alkuun aion liikkua 3-4 kertaa viikossa ja nostaa treenien määrää ja tehoa vähitellen. Tauon aikana huomasin hengästyväni paljon helpommin portaissa, tavaroiden nostamisen tuntuvan paljon raskaammalta jne. Kuntoni ehti laskea paljon, mistä olen todella yllättynyt. Tuntui ikävältä hengästyä voimakkaasti ja olla maitohapoilla pumpissa, joka aikaisemmin toimi lähinnä kevyenä aerobisena treeninä. Ei pidä masentua, vaikka kunto ei riittäisi aluksi esimerkiksi jumppatunneilla, koska kunto kohoaa nopeasti. Jo parin viikon treenaamisen jälkeen hapenottokyky on parantunut ja jaksat paljon paremmin. Juoksu on etenkin todella palkitseva harrastus, koska siinä kehittyy todella nopeasti. Aloittelijalle juoksu saattaa tuntua aluksi kauhealta ja joutuu ensimmäisten lenkkien aikana olemaan mukavuusalueen ulkopuolella veren maku suussa. Noin viiden lenkin jälkeen juokseminen tuntuu jo huonattavasti kevyemmältä ja miellyttävältä.
 
Jos haluat aloittaa liikunnan, koska tiedät sen olevan hyväksi sinulle, mutta et vain yksinkertaisesti jaksa, niin mikä avuksi? Mieti mikä on sinulle mieluisin ja helpoin liikuntaharrastus ja PAKOTA itsesi liikkumaan, tulet kiittämään itseäsi myöhemmin! Liikuntatauon aikana laiskistuin todella paljon ja aloin vähitellen pelkäämään treenaamisen aloittamista, vaikka kaipasinkin liikunnan tuomaa hyvää oloa. Normaalistikin jo kolmen päivän treenitauko nostaa kynnystä lähteä treenaamaan, joten pyrin pitämään max kaksi välipäivää. Huomasin myös itsetuntoni laskeneen, koska en ollut enää varma jaksanko liikkua tai osaanko enää treenata samalla intesiteetillä. Tauon aikana oppii elämään ilman liikuntaa, eikä treenaaminen enää ole osa päivittäistä rutiinia. Treenejä suunnitellessa huomaa, että liikunta vie paljon aikaa, eikä millään muka ehtisi liikkumaan. Tee treenistäsi elämäsi tärkein tapaaminen maailman tärkeimmän ihmisen, eli itsesi kanssa! Jos ajattelet spinningtunnin olevan elämäsi tärkein tapaaminen, et tule myöhästymään tai siirtämään sitä, koska tiedät meneväsi tunnille oikeista syistä eli itsesi ja terveytesi takia. Olen itseasiassa juuri tänään menossa spinningiin ja huonosti nukutun yön jälkeen ei todellakaan tekisi mieli lähteä treenaamaan, etenkin kun ulkona on pimeää. Minulla ei ole mitään oikeaa syytä miksi en menisi treenaamaan, joten joudun pakottamaan itseni tunnille, enkä varmasti tule jälkeenpäin katumaan tätä päätöstä! Enkö sitten pidä treenaamisesta, jos joudun patistamaan itseäni? Pidän toki edelleen liikunnasta, mutta etenkin talvella tulee kausia, kun haluaisi vain jäädä kotiin lepäilemään, mutta se on ihan normaalia. Liikunnasta täytyy  vain yksinertaisesti tehdä rutiini, jota ilman et ”pysty” elämään.
 
IMG_1005
 
 
 
Tauon aikana huomasin kaipaavani liikuntaa ihan jo senkin takia, että huomasin aika nopeasti muutoksen vartalossani. Ryhdikkyys katosi ja paineet hävisivät lihaksista. Vartalon muoto ehti muuttua jo noinkin lyhyessä ajassa ja se pelottaa minua, koska joudun näköjään liikkumaan paljon ylläpitääkseni nykyisen vartaloni. Olen todella herkkä lihomaan ja yksikin mättöpäivä näkyy samantien valtavana turvotuksena, mutta treenaamisen avulla olen pystynyt ylläpitämään painoani. Suosittelenkin kaikkia painonpudottajia aloittamaan liikuntaharrastuksen, jossa hikoilee reippaasti ja pääsee kuluttamaan kaloreita. Aerobisen liikunnan lisäksi myös painoharjoittelu olisi tärkeää, jotta saisi kasvatettua lihasmassaa ja siten nostettua kulutusta. Tiedän omasta kokemuksesta, että pelkät kåvelylenkit eivät riitä treeniksi, vaan täytyy nostaa vaihdetta ja mennä mukavuusalueen ulkopuolelle, jos havittelee muotoja ja kiinteää vartaloa. Valitettavasti mikään ei tule ilmaiseksi, eli pelkästä taikasauvan heilautuksesta ei saa haluamaansa kuntoa tai vartaloa. Tämän vuoksi harrastan vain sellaista liikuntaa, josta oikeasti pidän ja jota haluan harrastaa säännöllisesti. 🙂 Onneksi erilaisia liikuntamuotoja on niin paljon eri hintaluokissa, että kaikki pystyvät liikkumaan, jos vain haluavat.
 
 
 

Liikuntasaldo 2-8.12 (ensimmäinen terve viikko)
Ma:-
Ti:-
Ke:-
To: Sali (selkä-takareidet/pakarat-vatsa)
Pe: BodyPump 55min
La: Juoksulenkki 25min, sauvakävely 20min
Su: SatsCorePulse 55min

Tsemppiä! Nyt spinnailemaan! 🙂

PS. Tänään kaikki tuotteet -20 % Stadiumin jäsenille (voi liittyä netissä). Jeee! 🙂

pipari

6 vastausta artikkeliin “Liikunnan aloittaminen tauon jälkeen”

    • Mieti minkä takia haluat liikkua ja mitkä asiat motivoivat sinua ja kirjoita ne vaikka paperille, jotta voit aina palata miettimään niitä ”heikolla” hetkellä (parempi kunto, kiinteämpi vartalo, terveys jne.). Käy kokeilemassa erilaisia liikuntamuotoja, jotta löydät itsellesi sopivan. Usein ensimmäinen kokeilukerta on ilmainen, ainakin isoilla ketjusaleilla. 🙂 Ota kaveri vaikka mukaan, niin treenaaminen ei ole niin tylsää ja kuuntele musiikkia, se ainakin auttaa mua! Tsemppistä! 🙂

  1. Moikka!
    Mulla on ihan samanlaisia kokemuksia liittyen taukoon liikunnasta. Olen itsekin laihduttanut paljon (60kg) ja nykyään kuntosalitreeni, oikea ruoka ja vedenjuonti on ainoa tapa pitää kroppa kuosissa. Viime vklopun pikkujoulujen herkuttelu ja siitä heti seurannut flunssa joka on estänyt liikunnan on tehnyt kropastani turvonneen taikinapallon. Toivottavasti ensi viikko näyttäisi terveeltä niin voisi tehdä kunnolla töitä ennen joulua.
    Miten muuten itse suhtaudut jouluun ja herkutteluun pyhäpäivinä? Minua ne rehellisesti hieman pelottavat…
    Blogiasi on aina mukava lukea vaikka kommentoin harvoin. Tarinamme ovat kuitenkin kovin samanlaiset niin on ihanaa samaistua kokemuksiisi. Mukavaa talven jatkoa ja joulunodotusta! 🙂

  2. Luinkin tässä muutama päivä sitten tutkimuksesta, miten tauko liikunnasta vaikuttaa kroppaan! Kuulemma aerobinen kunto alkaa heikentyä noin viikon tauon jälkeen ja lihaskunto parin viikon, aika hurjaa. Totuushan on toki, että nuo molemmat palautuvat ihan muutamien treenikertojen jälkeen mutta kyllä se aikamoista säännöllisyyttä vaatii tuo liikunnan harrastaminen!

    Itse olen tänä syksynä ymmärtänyt rutiinien voiman. Ensimmäinen kerta kaikkea tuntuu aina vaikeimmalta, oli se sitten salille meno, tavallista pidemmän lenkin juokseminen tai uudelle ryhmäliikuntatunnille osallistuminen. Kun vain ottaa asiakseen mennä ja luo itselleen hyviä rutiineja, liikuntaa tai esimerkiksi terveellistä ruokavaliota ei tarvitse sen enempää edes ajatella 🙂

    Ainoa huono asia on se, että ne huonotkin tavat rutinoituvat nopeasti. Kun pari kertaa jääkin sohvalle arki-iltana syömään irtokarkkeja, on sieltä todella vaikeaa saada itsensä ylös liikkeelle! :S Sen takia pitääkin pysyä skarppina. Kommentoin tänne joskus kysymyksen, miten olet onnistunut pitämään uudet mittasi, ja sanoit tarkkailevasi vaatteiden istumista ja sitä, alatko mahdollisesti alitajuntaisesti välttelemään kiristeleviä vaatteita. Simppeli, mutta todella hyvä neuvo!

    • Ihan hirveetä miten nopeasti ihminen voi rappeutua. 🙁 Musta kyllä tuntuu, että kunto on pikku hiljaa kohonnut ja jaksan jo juosta lenkkejä. 🙂 lihasmassa on kyllä vähentynyt, mutta täytyy vaan mennä salille rakentamaan lisää lihasta, ei auta itku!

      Mä just tällä hetkellä välttelen tiettyjä vaatteita, koska liikuntatauon aikana vatsa alkoi pömpöttämään, eivätkä istuvat vaatteet näytä enää hyviltä. :/ Varmaan pari kk menee, että voin taas käyttää niitä. 🙂

  3. Hienoa luettavaa ja onnea saavutuksistasi kaiken kaikkiaan! Mulla on nykyään ihan onneton olo. Oon ollut äärettömän hyvässä kunnossa, parhaimmillani painanut 61 kg (170cmpitkä) ja juossut pitkiä juoksulenkkejä monta kertaa viikossa, harrastanut koripalloa ja ties mitä urheilua. Nyt aloitin pari vuotta sitten crossfitin minkä pariin hurahdin aivan totaalisesti. Kuitenkaan tulokset eivät olleet toivottuja, lihakseni kasvoivat niin hurjasti että kroppa lähinnä keräsi nestettä ja paisuin. Lopetin crossfitin ja oikeastaan urheilun ja huomaamattani olen lihonut 20kg!!!! nyt siis painan jo 80 kiloa ja päällekin varmasti (enää en uskalla vaa’alla käydä). En tiedä miten pääsisin liikuntaan kiinni ja saisin itselleni taas hyvän olon itsestäni 🙁

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta