Dieetti käyntiin

Moikka!
Pahoittelut taas hiljaisuudesta. Mulla olisi paljon juttuja kirjoitettavana, mutta mun ns. pääkone on rikki tai toimii aina silloin tällöin (näyttö väreilee ja lopulta kone ylikuumenee). On turhauttavaa blogata ja selata kuva-arkistoja blogia varten miniläppärillä, koska tämä on hidas ja näyttö on ihan lilliputti verrattuna pääkoneen 16 tuuman näyttöön.No anyways, tämän viikon olen levännyt ja antanut kropalle aikaa palautua. Nyt alkaa kuitenkin pää hajota pahasti ilman liikuntaa ja mahakin on niin turvonnut, että housut ahdistavat. Olen toki käynyt kävelylenkeillä tämän viikon aikana, mutta sitä ei voi laskea treenaamiseksi. Tästä tulikin mieleen, että joskus lihavana kävin monen tunnin kävelylenkeillä ja ihmettelin miksi en laihdu tai kiinteydy. Olen oppinut, että kroppaa saa ainoastaan muokattua treenaamisella, eli todella raskaalla liikunnalla, jossa hikoat ja annat kaikkesi! Kävelylenkit ylläpitävät peruskuntoa, mutta eivät saa aikaan ihmeitä. Odotan oikein sitä, että saan nesteet liikkeelle ja hien valumaan bodypumpissa. 🙂

Maanantaina korjasin ruokavaliota ja aloitin ns. ”dieetin”. Viime keväänä, kun minulla oli muutaman kuukauden ajan pt (kemiat eivät kohdanneet hänen kanssaan, joten yhteistyö loppui), hän suunnitteli minulle ruokavalion lepo- ja treenpäiville. Tätä ruokavaliota noudattamalla saan aina nesteet pois ja ihanan kevyen olon. Makrojakauma tässä ruokavaliossa on 40 % proteiinia, 30 % hiilihydraattia ja 30 % rasvaa. Dieetti sisältää vähärasvaisia maitotuotteita, kalaa, vihanneksia, jonkin verran hedelmiä, täysjyväviljaa, kananmunia, hyviä rasvoja ja marjoja. Alku tämän ruokavalion kanssa on ollut todella rankkaa ja mielitekoja on ollut jatkuvasti, vaikka nälkä ei pitäisi todellakaan tulla, sillä ruokavalio sisältää noin 1700-1900kcal. Noudatan tätä ruokavaliota suurinpiirtein muutenkin, mutta se mikä menee aina pieleen, on ne lisänaposteltavat, kuten jätski, protskupatukat, ProFeel kaakaojuoma jne. Perus syöminen on siis kunnossa ja tiedän miten minun kuuluisi syödä, mutta välipalat ja napostelu on se suurin ongelma. Normaalisti saan noin 1900-3000kcal, eli liian vähäiset kalorimäärät tai huonot ravintoaineet eivät aiheuta napostelua.

Wau mikä ero noin lyhyessä ajassa! Kuva lainattu jostain fitness-sivustolta.

Suunnittelin noudattavani tätä ruokavaliota seuraavat yhdeksän viikkoa, koska haluan tuntea oloni paremmaksi. Minulle ei muutenkaan ole pahitteeksi tsempata syömisten kanssa, koska olen vielä todella kaukana unelmavartalostani. Päätin saada unelmien vartalon kuntoprojektia aloittaessani ja päätös pitää vielä. Jos en pysty päivääkään olla ajattelematta sitä asiaa, on minun pakko toteuttaa se! Olen kuitenkin huomannut, että minun on todella vaikeaa enää pudottaa painoa. Jollain tavalla tahdon vain nauttia elämästä, syödä rennosti ja herkutella monta kertaa viikossa. Ja ennen kuin joku ehdottaa minulle yhtä herkkupäivää viikossa, niin sorry, ei toimi! Kun pääsen herkkujen makuun, haluan niin koko ajan! Herkuttelemalla en kuitenkaan pääse haluamiini tuloksiin, mutta minulta vain puuttuu se pitkäjänteisyys ja itsekuri, joka minulla oli vielä vuosi sitten. Treenaaminen ei ole minulle ongelma, koska rakastan ja tarvitsen liikuntaa, mutta syöminen on hieman hankalampaa. En juuri koskaan saa aikaiseksi kalorivajetta, joten en myöskään pääse ylimääräisistä rasvoista eroon. Painon ylläpitäminen ja kropan muokkaaminen on paljon vaikeampaa, kuin itse laihdutus. Kuka tahansa voi laihduttaa 15-20kg seitsemässä viikossa, kuten Rakas, sinusta on tullut pullukka -ohjelma on todistanut. Kuinka monen pää kuitenkaan kestää jatkuvaa syömisten tarkkailua? Tätäkin tekstiä kirjoittaessa haaveilen Ben & Jerrysin uudesta Blondie & Brownie jäätelöstä…

Lounas töissä: Lohisalaattia, näkkileipä, omena ja 1rkl oliiviöljyä

Liikuntasaldo 29.4-5.5 vko 18 (kevyt viikko ennen HCR)
Ma:  Kävelylenkki 60min
Ti:  –
Ke: Juoksulenkki 50min (7,46km)
To:  –
Pe: Juoksulenkki 35min (5,11km)
La: HCR!!!! Juoksu 21,1km
Su: –

pipari

14 vastausta artikkeliin “Dieetti käyntiin”

  1. Tosi mukava kuulla, että muillakin on samankaltaisia ongelmia ku itellä. Mullakaan liikunta ei ole koskaan ollut ongelma, koska rakastan kunnon hikitreenejä niin lenkkipoluilla ku salillakin. Mutta toi ruokapuoli menee ihan samallalailla, eli tiedän kans miten ja mitä pitäis syödä, mutta ne herkut koko aika kummittelee mielessä.. ärgh.

  2. Mulla on täysin sama ongelma!:) Sain pari vuotta sitten hyvän dietin päälle ja silloin paino tippui kuin itsestään. Siihen jäi jopa koukkuun ja meinasi mennä yli… Silloin ajattelin, että ihanaa kun tiedän pystyväni hallitsemaan syömistäni täysin. Nyt haluaisin taas saada vatsalihakseni näkyviin kesäksi, mutta into dietata on poissa. Kunnon ruoka on vaan niin hyvää ja jokailtaiset herkkuhetket tuntuvat elinehdolta. Jatkan kuitenkin yrittämistä ajatuksella, jos syön enemmän jaksan myös liikkua enemmän:) Siitä juuri pidän, vaikka monen mielestä liiallinen liikkuminen on sairasta. Kevyttä kävelyä voi kuitenkin tehdä lähes mielin määrin ja kyllä niin oikeasti painokin putoaa, sillä silloin ei iske samanlaista hiilarihimoa kuin rankan treenin jälkeen:) Suosittelen sinulle siis paljon kävelyä rankkojen treenien oheen, nyt on myös ihana käydä iltaisinkin kävelyillä kun aurinko paistaa vielä ilta myöhään:))

    Voimia sinulle, näytät todella todella hyvältä!!:)) Sinua ei juuri tunnista samaksi ihmiseksi kuin muutama vuosi sitten! Olen lukenut blogiasi lähes alkuajoista lähtien ja sen näkee, että olet todella kasvanut näiden vuosien aikana:) Tiedän että pystyt tavoitteesesi, sillä tästä on siihen todella lyhyt matka verrattuna lähtötilanteeseen:) Se on vain ajan kysymys, mutta älä turhaan pidä kiirettä, väliläl pitää vain nauttia elämästä, muuten dietti voi mennä yli ja sekoittaa pään:)!

    • Moikka!
      Mä käyn kävelylenkeillä pari kertaa viikossa, lähinnä raikkaan ulkoilman ja palautumisen vuoksi. 🙂

      Mä yritän liikkua paljon kompensoidakseni ylensyöntiä, mutta enpä saa juuri koskaan kalorivajetta. Lihasten erottuvuus tuntuu kaukaiselta haaveelta, kun on ylimäärästä höttöä niin paljon. Olis naurettavan yksinkertaista ja nopeeta saada ylimääräset pois ja bikinikunto kehiin, mutta pää ei kestä sitä…

      Kiitos paljon!! Vielä on paljon matkaa, mutta paljon on myös saavutettu!

  3. Moikka! Paljonkohan ois semmonen mikä on mahdollista puottaa kuukaudessa? tai mikä on terveellistä 😀 ponko 5kg kuukaudessa liikaa? Oon pitkä 155cm ja painan 60kg ja on vähä ylimäärästä kyllä ja haluaisin 5kg pois ennenku bikini kelit alkaa 😀 onkohan ihan mahdoton tehtävä?

    • Sä saat vaikka jo kahdessa viikossa pois 5kg jos vain tahdot!! Googlaa esim jutan superdieetin ruokavalio ja ota siitä vinkkiä! Ylimääräset nesteet lähtee nopeesti, kun noudattaa dieettiä kurinalaisesti! 🙂

  4. Mulla myös syöminen on se ongelma, ei liikunta. Voi kun kaikki kilot lähtis ja pysyis vaan pelkällä liikunnalla. Teininä ei tarvinnu harrastaa edes sitä ja oli hoikka, nyt täytyy tehdä tosi kovaa töitä ja herkuttelu on myös mun sudenkuoppa. : ( Jos ihan oikeeta tavotepainoa katsotaan, en ole siinä vielä vaan se on muutaman kilon päässä mutta 55- alkuseen olen jo tyytyväinen. Ihan ei olla siellä vielä, vajaa kilo matkaa sinne. Silti oon aina niin epätyytyväinen itteeni ku piti sortuu taas siihen yhteen lakuun, suklaapalaan, jäätelöön tms.
    Omaan ruokavalioon kuuluu kananmunat, kana, liharuoka (kasvis-jauhelihavuokaa, nakkikeittoa, jauhelihapihvejä jnejne.), vihannekset ja vihreä tee + vesi ja ruisleipä täytteineen. LCHF, vähän hiilaria mut paljon rasvaa. Saan siis syödä ”vapaasti” leipaa margariinilla ja juustolla ja sellaista, mutta voi kuinka kaipaan hedelmiä…. Vielä ei ole kuitenkaan aika kuulemma, katsotaan kuinka saadaan aamuhölkistä boostia. Kesällä aion kuitenkin nauttia kylmiä mansikoita ja viinirypäleitä vaikka mikä ois!

    • Sun ruokavalio kuulostaa hyvältä! Tsemppiä viimeiseen puristukseen! Mullakin on tietty paino, jossa haluaisin olla, mutta tietenkään paino ei kerro kaikkea.

      Ite aion syödä mansikkamollukoita, herneitä, kirsikoita yms vaikka kuinka paljon kesällä!! Suomalaista, puhdasta ravintoa, josta ei pitäis stressata kaloreista tai hiilareista!

  5. Itse laihdutin 13,5kg kalorilaskurin avulla muutama vuosi sitten noin puolen kilon viikkotahdilla. Söin päivittäin 1700-1900kcal ja liikuin melko paljon, noin 500kcal edestä päivässä. Söin muuten todella terveellisesti, mutta illaksi säästin 400kcal siihen, että sain syötyä yhden pienen suklaapatukan ja jäätelötuutin. Näin makeanhimot pysyivät poissa päivän aikana ja illalla oli mukava palkita itsensä treenin jälkeen. Eli herkuttelemallakin pystyy kyllä laihtumaan, mutta se edellyttää suunnitelmallisuutta.

    • Kuulostaa järkevältä! Voi kun itse pystyisin moiseen… Yhdessä ben & jerrys purkissa on 1200kcal ja syön sen hetkessä. 😀 saisin sen jälkeen syödä max 800kcal. 🙁

  6. Itsellänikin on tuo kalorivajeen saaminen ongelma. Tykkään lenkkeillä, vetää kunnon hikijumppaa ja treenata lihaskuntoa, mutta ruoka on niin hyvää! Syön säännölisesti ja terveellisesti, mutta koen itse myös ”tarvitsevani” sen yhden herkkupäivän (joskus kaksi :p) viikossa. Etenkin kun kesä tulee ja jätski maistuu. Aiemmin sain makeanhimoa kuriin syömällä kromia, 400mikrogrammaa päivässä ja se toimi. Pitänee palata sen syömiseen.

    Sitten olisikin yksi kysymys kun näitä sun päivityksiä olen tässä jo jonkun aikaa lueskellut. Olet saavuttanut mielestäni todella paljon, mutta silti teksteistäsi paistaa aika ajoin tyytymättömyys itseesi. Välillä lukiessa tulee sellainen olo, ettet anna itsesi olla onnellinen, ennenkuin saavutat unelmavartalosi. Uskotko todella että unelmavartalo ja vaa’an näyttö tuovat sinulle onnellisuuden? Että sinä päivänä kun tavoitteesi saavutat kaikki negatiiviset tuntemuksesi itsestäsi häviävät?

    En halua että ymmärrät minut väärin, tsemppaan sinua sadalla ja ihailen saavutuksiasia, mutta mielestäni sinun teksteistäsi tulee välillä sellainen olo, että tähtäät päämäärääsi siinä uskossa, että vain unelmavartalollasi sinusta tulee arvokas. Tämä ei kuitenkaan näy kaikissa teksteissä, vaan useimmiten olet todella positiivinen ja järkevä. Mutta joo kunhan pohdin.

    Kokeile kromia.

    -A

    • Moikka!
      Olen kokeillut kromia, mutta en huomannut sen vähentävän makeannälkää. :/

      Mielenkiintoinen havainto ja olet osittain oikeassa! Ennen kuin olen saavuttanut vuosien (varmaan 12 vuoden aikaisen) unelmani ja tavoitteeni, en ole täysin sinut itseni kanssa. Koen usein epäonnistumisen tunnetta, kun en pysty pitämään itsekuria. Minulla on myös kohtia vartalossani, joiden takia en pysty pukeutumaan kuten tahdon tms ja se saa aikaan tyytymättömyyttä itseeni.

      Uskon, että kun lopulta pääsen tavoitteisiini, olen tyytyväisempi itseeni, en enää sääli itseäni ja pystyn rakastamaan itseäni täysin. On sama kuinka paljon painan, kunhan olen tyytyväinen peilikuvaani ja tunnen oloni mukavaksi ja itsevarmaksi! Minulle ulkonäkö on todella tärkeä asia ja ymmärrän, että jotkut toisin ajattelijat eivät ehkä ymmärrä ajatusmaailmaani tässä asiassa. Vartaloni ongelmat ovat olleet merkittävin syy masennuskausiini ja sen takia olen kokenut tärkeäksi muuttaa vartaloani haluamaani suuntaan!

  7. Mä kunnioitan todella sitä, että jaksat sinnikkäästi jatkaa tavoitettasi kohti. Olet jo muuttunut niin hurjasti ja näytät super upealta, että itse olisin varmaan ottanut jo rennomman otteen. Mutta noinhan se pitää tehdä, täysillä vaan ja olen varma, että tulet pääsemään tavoitteeseesi 🙂

    Mä haluan vielä kiittää tästä blogista. Sain todellisen kipinän kun laitoit ”ennen ja jälkeen” -kuvia ja kyselinkin silloin neuvoja. Nyt olen onnistunut pudottamaan n. 10 kg ja huomaan jo mukavan eron. Vielä pitäisi 10-15kg tiputtaa eli sinnikkäästi vain eteenpäin 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta