Valmistautumista Helsinki City Runiin

Moikka!
Olen tällä ja viime viikolla käynyt ahkerasti juoksemassa ja olen oikestaan todella yllättynyt, että olen alkanut harjoittelemaan 4.5 järjestettävää Helsinki City Runia varten. Olen alkanut jopa nauttimaan juoksemisesta ja itseasiassa tällä viikolla kävimme siskoni kanssa 17km juoksulenkillä! Juoksin ihan puhtaasta liikunnan ilosta, en lainkaan pakosta. Onpa outoa huomata pitävänsä jostain liikuntalajista, josta ei aikaisemmin välittänyt pätkääkään. Hyvä niin! 🙂 Olen juossut fiiliksen mukaan, enkä oikeastaan tiedä juoksuharjoittelusta mitään, joten mutu -tuntumalla mennään! Olen googlettanut juoksuohjelmia netistä, mutta ne eivät sovellu minulle, koska haluan tehdä muutakin liikuntaa ja juoksuohjelman noudattaminen saattaisi tehdä koko hommasta pakkopullaa (nam pullaa :D). Jos teillä on jotain yleisiä vinkkejä juoksuharjoitteluun tai vaikka hiilaritankkaukseen ennen ja jälkeen lenkkien, niin luen vinkkejänne mielelläni. 🙂

Juoksuvauhtini on lenkeillä vaihdellut n. 6.41-6.48min/km (8.82-8.98km/h) ja laskujeni mukaan voisin juosta HCR:n 21,1km aikaan n. 2h15min. Pyrin juoksemaan suurinpiirtein rasvanpolttoalueella (60-70 % maksimisykkeestä) ja hyvänä mittarina toimii se, että pystyn puhumaan juoksun aikana. Olemmekin aina höpisseet siskon kanssa koko lenkin ajan ja yli tunnin lenkkien aikana ehtiikin juoruamaan kunnolla. 😀 Tavoitteeni on alle 2h20min ja uskon pääseväni siihen helposti, mikäli ei tule mitään ongelmia (niskakipu, rakkulat tms). Usein lenkeillä niskaa ”pakottaa” ja se tekee juoksemisesta tukalaa, mutta olen vain painanut eteenpäin. Onneksi niskakivut ovat helpottaneet, kun olen vähentänyt painoharjoittelua sekä venytellyt ahkerasti. Juostessani Helsinki Midnight Runin (10km) minulla oli huonot sukat jalassa ja ne tekivät todella kipeän rakkulan jalkaan, mikä teki juoksemisesta aikamoista tuskaa. Tällä kertaa valitsen sukat tarkkaan, jotta mitään ylimääräisiä esteitä juoksemiselle ei ilmene.

Buffilla voi hyvin sensuroida meikittömän naaman 😀

Olen muuten alkanut harkitsemaan maratonille osallistumista, mutta en ole varma saanko houkuteltua siskoa ja hänen miestään juoksukaveriksi elokuun Helsinki City Marathonille (tää oli julkinen haaste :D). Luin jostain juoksusivulta, että jos jaksaa juosta HCR:n, jaksaa varmasti juosta myös Helsinki City Marathonin, jos vain haluaa! Pitäiskö haastaa itsensä? Tässä olisi tapahtumaan yli 4kk aikaa ja ihan hyvin ehtisi harjoitella. Vai luulenko itsestäni liikoja? Juuri naurettiin siskon kanssa sitä, että kohta olen muodoton kuivan kesän orava, kun salitreeni jää vähemmälle ja juoksulenkit sen kun lisääntyvät. 😀 Täytyy muistaa pitää fitnessmimmien bodyt mielessä, jotta muistan tämän innostuksen keskellä myös sen todella tärkeän saliharjoittelun!

Treenisaldo 25-31.3 vko 13

Ma: Juoksulenkki 55min (8,3km)
Ti:-
Ke: Juoksulenkki 39min (5,8km)
To: CrossTraining 55min
Pe: Juoksulenkki 1h22min (12km)
La: – 
Su: Kävelylenkki 60min

Jeejee aamulla pitkästä aikaa pumppiin, nyt nukkumaan! 🙂

PS. Löysin hyödyllisen juoksulaskuriin helpottamaan juoksuharjoittelua ja se löytyy täältä. 🙂

pipari

3 vastausta artikkeliin “Valmistautumista Helsinki City Runiin”

  1. Tuttuja maisemia kuvissa 🙂 mua harmittaa kun en tajunnut silloin hcr ennakkoilmottautumisen aikaan maksaa osallistumismaksua ja nyt en enää 70e raaskinut maksaa :/

    • Mä en ymmärrä minkä takia noi tapahtumat on niin älyttömän kalliita! :/ Motivois ihmisiä liikkumaan ja osallistumaan jos juoksutapahumat olis edullisempia!

  2. Nimenomaan! Täytyykin vähän selvittää noita kesän muita puolikkaita, minkä hintaisia ovat.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta