Maastaveto (video)

Moikka!
Olin aamulla treenaamassa salilla ja päätin extempore kuvata videon maastavedosta, joka on loistava liike takareisille ja bootylle. On hyvä kuvata itseään aika ajoin, jotta näkee omat virheasennot ja sitä kautta oppii oikeanlaisen tekniikan. Maastavedossa aloitusasennossa on erittäin tärkeää, että jalkaterät ja polvet ovat samansuuntaiset, oteleveys hieman leveämpi, kuin jalkojen asento ja jalkojen leveys normaalisti hartioiden levyinen. Katse horisonttiin mieluiten peilin edessä tehden. Keskivartalo täytyy pitää supertiukkana ja focus alavartalossa. Tangon tulee ”nuolla” sääriä pitkin, polven yli reisiä pitkin koko keho ryhdikkäänä ylös. Liike tehdään reisillä ja pyllyllä, pylly ylikorostetusti supistetaan suppuun liikkeen loppuvaiheella. Ylhäällä olkapäät viedään taakse, rinta eteen ja katse eteen, keho koko liikkeen ajan suorassa ja ryhdikkäänä. Alaslaskussa keskivartalo supertiukkana, reisillä jarruttaen hallitusti alas maahan. Samantien liike lähtee räjähtävästi ylös, jalkapohjat ja kantapäät maassa. Hengityksellä rytmitetään ja luodaan focus.

Oma tekniikkani ei todellakaan ole täydellinen, mutta sitä harjoitellaan jatkuvasti! Olen saanut huomata, kuinka tärkeää hyvä ryhti on ja sen vuoksi olisikin hyvä, jos omaa suoritusta pystyy seuraamaan peilin kautta. Minua hirvittää välillä bodypump -tunneilla, kun jotkut tekevät esimerkiksi maastavetoa selkä kumarassa ja tekisi mieli puuttua asiaan. Ei ole kuitenkaan minun asiani mennä neuvomaan, enkä muutenkaan ole asiassa ammattilainen, mutta on inhottavaa nähdä muiden rikkovan selkänsä. :/ Ottaisitteko itseenne, jos teidän tekniikkaanne korjattaisiin salilla/jumpassa? Minua usein ärsyttää, jos poikaystävä korjaa tekniikkaani, vaikka hän tietenkin tarkoittaa vain hyvää. Minun on siis täytynyt opetella syrjäyttämään egoni ja oppia kuuntelemaan nöyränä neuvoja. 🙂

Teen muuten suorin jaloin maastavetoa treenistä ja painoista riippuen 2-5 sarjaa x 8-15 toistoa. 🙂

pipari

10 vastausta artikkeliin “Maastaveto (video)”

  1. Voi tehdä myös jalat yhdessä, toiset saattaa saada paremman tuntuman niin 🙂 ja joo bodypump tunneilla tässä liikkeessä on varmaan eniten karmean näköisiä virityksiä, ohjaajien pitäis käydä korjaa koska selkä on herkkä!

  2. Heipsan, meilläpäin tuota liikettä sanotaan selkävedoksi ja maastavedossa mennään ihan kyykkyyn asti (samoin kuin jalkakyykyssä).

    Taitaa olla vain alueellinen ero nimityksessä???

  3. Heipsan, meilläpäin tuota liikettä sanotaan selkävedoksi ja maastavedossa mennään ihan kyykkyyn asti (samoin kuin jalkakyykyssä).

    Taitaa olla vain alueellinen ero nimityksessä???

    • Moikka! 🙂 Maastavedosta on eri variaatioita, sen juoksi jotkut voivat tehdä sitä hieman eri tavalla. 🙂 selkävetoa en ole itse kuullut.

  4. Kyseessähän on videollasi romanialainen maastaveto / sjmv joillekin, ei suinkaan perusmaastaveto. Lisäksi sinulla on liian vähän painoa, sillä paino karkaa kauemma vartalostasi ja jalat ojentuvat ennenaikaisesti koska painoa on niin vähän. Parempia tuloksia saavutat lisäämällä painoa!

  5. Minkämoisilla painoilla teet? Itseä harmittaa, jos laitan painoja kunnolla, niin että jaksan tehdä vain noin 10 toista, tuntuu että kädet on liian kovilla eikä ote tahdo pysyä.

    • Mä teen mavea n 40-50kg, riippuen päivästä. Esim aamuisin en jaksa tehä niin isoilla painoilla, en vaan sa itestäni irti! :/ Mulla on myös paljon jumeja, mitkä vaikeuttaa treenaamista ja painojen nostamista.

      Koitapa hanskoja tai mankkaa, ni saat paremman otteen! 🙂 Isoja lihasryhmiä kannattaa treenata treenin alussa, jolloin on vielä paljon voimaa jäljellä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta