Pump it up!

Moikka!
Multa kysyttiin jokin aika sitten käyttämistäni painoista bodypump -tunneilla. Painoja on vaikea verrata jos ei itse tee tällä hetkellä samaa ohjelmaa, mutta tässä vertailua kaikille Satsilaisille nykyiseen ohjelmaan:

Alkulämmittely (esim. kyykky, mave, pystysoutu) 10kg
Kyykky 20kg
Rinta 7kg
Ojentaja 5kg (käsipaino 4kg)
Hauis 2x 4kg käsipainot = 8kg
Kyykky & askelkyykky irtokiekoilla 2x 5kg = 10kg

Kuva lainattu

Muita painoja en muista, mutta noista painoista on jo helppo lähteä arvioimaan kaikkia käyttämiäni painoja. Olen nyt käynyt pumpissa keskimäärin kaksi kertaa viikossa reilun kuukauden ajan ja olen joka viikko nostanut painoja jossain liikkeessä, edes 1kg kiekoilla. Kyykätä jaksaisin isoimmillakin painoilla, mutta hartiat/yläselkä eivät kestä suurempaa painoa (myös tekniikkaa täytyy parantaa). Olen todella jumissa, enkä viitsi kiusata selkääni enempää. :/ Tämän vuoksi minun pitäisikin käydä salin puolella tekemässä kyykkyjä Smithissä pehmusteen kanssa, mutta minun pitäisi kysyä joltain miten Satsin Smithiä käytetään, koska se on paljon modernimpi kuin mihin olen tottunut. 😀 Olen kuitenkin niin ujo, etten tiedä uskallanko kysyä. :c Pakko minun on jossain vaiheessa rohkaistuttava, koska ilman ahkeraa kyykkäämistä en tule saamaan haluamaani hyppyripyllyä.

Minulla on aina perjantait vapaat koulusta ja olin itsekin yllättynyt, että jaksoin tänään herätä 8.30 bodypumppiin. Minun oli kuitenkin ”pakko” käydä treenaamassa aamulla, koska muuten en ehtisi liikkua niin paljon viikossa kuin haluan. Puurot ja raejuustot naamaan ja eikun menoksi väsymyksestä huolimatta! Olisi todella hyvä jos ehtisi/jaksaisi ennen aamutunteja käydä lämmittelemässä (juoksumatto, keppijumppa tms), koska ainakin oma kroppani on aika jumissa vielä aamusta. Tällä kertaa en kuitenkaan ehtinyt käydä lämmittelemässä, koska torkutin herätystä ja olin aluksi vähän jäissä lämmittelyosiossa. Tunti lähti kuitenkin hyvin käyntiin, mutta en voinut olla seuraamatta etuviistossa pumppaavaa, suunnilleen ikäistäni tyttöä (n. 48kg/168cm), joka teki koko tunnin samoilla painoilla kuin minä ja kyykkäsi 25kg, mitä hittoa?! Mulla tuli koko ajan sellanen fiilis, että se tyttö katkeaa kohta kuin oksa niiden painojen alla. Mutta vielä mitä, se treenasi koko tunnin ihan sujuvasti ilman, että esimerkiksi tekniikka olisi kärsinyt. Siinä vaiheessa menin vähän itseeni ja tulin miettineeksi, että kyllä minun on pakko pystyä lisäämään painoja vielä reilusti. Treenaan koko pumpin naama irvistyksessä ja olen lähes koko ajan mukavuusaluen ulkopuolella, mutta aina on parantamisen varaa. Jos joku todella hoikka ja hennon näköinen tyttö, jolla on paljon vähemmän massaa kuin minulla, eikä näkyviä lihaksia treenaa samoilla painoilla kuin minä ja useimmat ohjaajat, niin huh huh! 😀 Peukku sille!

Päivän asu -kuvaukset ja repesin nauruun 🙂

Multa muuten pyydettiin vastausta siihen mitä termi ”laihaläski” tarkoittaa. Laihaläskiksi kutsutaan ihmistä, joka on hoikka (normaali- tai alipainoinen) ja hänellä on korkea rasvaprosentti, hyvin vähän lihasmassaa ja naisilla esimerkiksi paljon selluliittia. Esimerkiksi monet ihmiset, jotka laihtuvat ilman liikuntaa saattavat jäädä ns. laihaläskeiksi, koska heillä ei ole paljon lihasmassaa laihtumisen jälkeen. Mielestäni on surullista, kuinka nuoret naiset valittavat jenkkakahvoista tai reisistään ja yrittävät löytää tähän ratkaisua syömällä vähän ja ehkä harrastamalla aerobista liikuntaa. Kaikki liikunta on tietenkin hyväksi, mutta tällaisten naisten tulisi kasvattaa lihasmassaa ja tehdä vastusharjoittelua. Edes Victoria’s Secret mallit eivät näytä niin ”hyvältä” (makunsa kullakin) ilman painoharjoittelua, joten kaikkien naisten kannattaisi ottaa puntit käteen! Tämän ei ole tarkoitus loukata ketään, vastasin ainoastaan kysymykseen. 🙂 Jos joku kuitenkin närkästyi tästä asiasta, niin suosittelen kääntämään negatiivisuuden positiiviseksi provoksi, joka kannustaa sinua treenaamaan! Itse olen kaukana täydellisestä ja minulla on vielä paljon tekemistä oman vartaloni kanssa. Onneksi minulla on kuitenkin jatkuva tiedonjano laihtumiseen ja treenaamiseen liittyvissä asioissa, joten saan jatkuvasti uutta tietoa ja oppia, jotta pystyisin kehittämään itseni parhaaksi mahdolliseksi versioksi itsestäni! Itse pidän ns. voluumikropista naisilla, eli naisellisia muotoja pitää löytyä etenkin takapuolesta (ei leveyssuunnassa), mutta ne muodot tehdään treenaamisella, ei syömällä. 😉

Kuva lainattu. Kuvassa Mischa Bartonin jalka.

Vasemmalla ns. laihaläski ja oikealla treenattu vartalo – jäätävä ero! Oikean puolimmainen on tavoitteeni. 🙂 Kuva lainattu.
pipari

3 vastausta artikkeliin “Pump it up!”

  1. Laihaläski ilmoittautuu 😀 Yritän kyllä tehdä jotakin asialle. Se on niin perus, et laihaläskeille (kuten mullekin) saatetaan sanoa että olenpa hoikka jne, mutta luonnollisesti näytän vaatteet päällä paljon paremmalta kuin ilman. Ja mua aina masentaa blogeissa kyykkykuvat, kun tiedän miten loistava liike kyykky on takapuolelle, mutta itse en voi oikein kyykätä polviongelmien takia :/

  2. tosta kuvasta tuli mieleen viel, et ihmisillä on erilaiset ruumiinrakenteet. Kaverillani, joka treenaa ihan simona on tuommoinen kuvan lättänämpi pylly ja ittelläni on ihan sika muhkee, vaik en tekis mitään. En nyt alkaisi tuon kuvan tapaisissa pikkareissa kulkemaan peppupaljaana, ei se niin ihana oo ilman treeniä, mutta sivuprofiilini on luontaisesti semmonen, et perse iskee silmään. Hyvässä ja pahassa. Nuorena esim. koitin treenata sitä pois just ankaralla kyykkytreenil, ku vihasin sitä nii paljon ja äitini kutsui mun perset jokski ravintovaraks tai jokski rasvavarastoks xD. Mut nii.. nykyään on jääny treeni vähän vähemmälle, eli oon periaattees ”laihaläski” vaik muotoi löytyy 😮 onneks kauneusihanne on alkanu painottuu isojen tissien suunnalta isompaan perseeseen .. ymmärrän kyl et kaikkien mielest tää ei oo hyvä juttu. 😀

  3. Voisitko kirjoittaa erilaisista proteiinipitoisista välipaloista mitä suosit? Tai yleensäkin kaikista proteiinilähteistä joita suosit omassa ruokavaliossasi? Tiedätkö Skyr -nimisen rahkan? minkälainen se on sun mielestä ravintoarvoiltaan?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta