Jee jee jumppaamaan!

Mä oon täysin hurahtanut jumppaamiseen ja voisin vaikka käydä joka päivä tunneilla. Harmi, että tunteja on tarjolla vain arkisin, mutta yritän pitää arki-illat vapaina, jotta ehdin jumppailla. Tiedän, että minun kannattaisi treenata enemmän salilla, mutta ”sallin” itselleni jumppatunnit, koska ne ovat tällä hetkellä mieluisa liikuntamuotoja. Olen tosin sellainen tuuliviiri, että kuukauden päästä saatan olla kyllästynyt jumppatunteihin ja käyn enää ainoastaan salilla. 😀 Oli miten oli, nyt annan palaa! 🙂

Tänään kävin dance aerobicissa ja sen jälkeen jäin viellä 30min coretunnille. Minulla oli päällä pari viikkoa sitten ostamani treenihousut, jotka jo ensimmäisen käyttökerran jälkeen tuntuivat venähtäneiltä. Lähdin kiireessä jumppaan ja laitoin nopeasti jalkaan uudet pöksyt ja olipa kiva, kun ne meinasivat koko tunnin ajan tippua jalasta. 😀 Kaiken lisäksi ennen tuntia olin jossain häiriintyneessä mielentilassa syönyt puoli pakettia joulupipareita ja maha hölskyten yritin hyppiä ja pomppia. Olin niin vihainen itselleni coretunnilla, kun tuntui lähes mahdottomalta treenata syviä vatsalihaksia vatsan ollessa turvonnut. Välillä tulee kyllä sellaisia hiilariövereitä, ettei mitään järkeä. Maha tulee aina todella kipeäksi ja näytän siltä kuin olisin raskaana. Miksi en voi hyväksyä elämää ilman vehnää? Olen varmasti allerginen viljalle, mutta tyhmä kun olen niin pakko vaan vetää vehnäherkkuja… Kuntoprojektin alussa pystyin olla syömättä viljatuotteita (kaurapuuroa lukuunottamatta) ihan ongelmitta, mutta nykyään tuntuu todella vaikealta välttää niitä. Ehkä aikaisemmin oli helpompaa, kun asuin yksin, enkä ostanut kotiin houkutuksia ja siten pysyin kurissa. Ei ole kovin kiva syödä omenaa, kun poikaystävä syö vieressä leipää. 🙁 Kuten tiedätte, liputan terveellisten elämäntapojen puolesta ja mielestäni herkuttelu kohtuudella on ihan normaalia ja tervettä. Joskus on kuitenkin vaikeaa noudattaa ihanteellista ruokavaliota ja tuskin tulen koskaan olemaan ihminen, joka ei pitäisi herkuista.

Kerroin yksi päivä turvotuksesta ja mahakivuista ystävälleni ja hän kertoi aloittaneensa gluteenittoman ruokavalion samojen ongelmien vuoksi. Hän kehui vointinsa parantuneen ja turvotuksen olevan unholassa! Olen hieman skeptinen tällaisia julkkisten trendidieettejä kohtaan, mutta toisaalta jos gluteenitonta ruokavaliota noudattamalla tulee suosituttua enemmän proteiinipitoisia maitotuotteita, vihanneksia, hedelmiä jne, niin en nää siinä mitään pahaa. Toivottavasti moni tuollaisen ruokavalion aloittava kuitenkin tutkii sitä tarkasti, koska gluteeniton ruokavalio ei ole automaattisesti sen terveellisempi tai vähäkalorisempi. Esimerkiksi gluteenittomat leivät tai pasta ovat todella vähäkuituisia (ja maksavat älyttömästi), joten mielummin söisin kuitupitoisia täysjyvätuotteita jos ei ole oikeasti keliakiaa.

Sovitin viime viikolla kaupassa näitä Adidaksen pöksyjä, mutta en löytänyt sopivaa kokoa. Katsoin hintalapusta tuotteen koodin ja googlettelun avulla löysin haluamani housut myynnistä Ellokselta, jee! Laitoin äsken tilauksen menemään ja ensi viikolla pitäisi sitten olla istuvat treenihousut. 🙂

 Liikuntasaldo 1-7.10
Ma: Aamusauvakävely (+nilkkapainot) tyhjään vatsaan 40min
Ti:  Pump 45min, kävelylenkki 30min
Ke: Aamulenkki mäessä (+nilkkapaino) tyhjään vatsaan 40min
To: Intervalli, kahvakuula, zumba
Pe: –
La:
Su: Sali 50min

2x Aamulenkki
4x jumppa
1x sali
1x kävelylenkki

pipari

9 vastausta artikkeliin “Jee jee jumppaamaan!”

  1. Mä vaihdoin mun kaurapuuron gluteenittomaan juurikin tuon turvotuksen takia. En huomaa maussa mitään eroa, mutta hinnassa kyllä. En leipää meinaa gluteenittomaks kylläkään vaihtaa, mutta eipä sitä tuu syötyäkään niin paljon. Suosittelen kokeilemaan ainakin tuon puuron vaihtamista gluteenittomaksi 🙂

    • Mä onneks tykkään gluteenittomasta puurosta, sitä kun on tullut usein syötyä, koska siskollani on keliakia. Voisin ottaa testiin gluteenittoman puuron ja jättää vehnäjauhon pois. 🙂 En kuitenkaan ala jokaisesta elintarviketuotteesta tutkimaan sisältääkö se vehnäjauhoa, koska minulla ei kuitenkaan ole todettu keliakiaa. 😮

  2. Moikka,

    Täällä kans yksi vehnä- ja sokeripöhötyksestä kärsivä spinningfani;)

    Mulle ei kans vehnä sovi missään muodossa, joten olen jättänyt sen lähes tyystin pois. Ei turvota enään. Mutta, jösses, jos satun syömään vaikka hampurilaisen, niin heti on vatsa pömpöllään seuraavan vuorokauden. Sama pätee kaikkeen sokeriin.

    Joten vain ruisleipä on ystäväni.

    • Mun ystävä on puuro!
      Mulla turpoo vatsa nimenomaan viljapitoisista hiilareista, mutta ei sitten taas esimerkiksi karkista, eli en usko sokerin olevan se ongelma. Tää on ihan älytöntä, että tunnistan ongelman, mutta syön silti aina välillä vaikka leivonnaisia viikonloppuisin. 😀 Normaalisti en syö leipää (paitsi täysjyvä näkkäriä), mutta lauantai-iltaisin hiilarihimo ottaa vallan.

  3. Moikka,

    Täällä kans yksi vehnä- ja sokeripöhötyksestä kärsivä spinningfani;)

    Mulle ei kans vehnä sovi missään muodossa, joten olen jättänyt sen lähes tyystin pois. Ei turvota enään. Mutta, jösses, jos satun syömään vaikka hampurilaisen, niin heti on vatsa pömpöllään seuraavan vuorokauden. Sama pätee kaikkeen sokeriin.

    Joten vain ruisleipä on ystäväni.

  4. Bah, oon kokeillu noita pöksyjä! Kannattaa otta mahd. pienin koko, nimittäin venyvät aika napakasti. Ovat nimittäin kuin legginsi kangasta..:(

  5. Täällä kans yks, jonka maha tuntu turpoavan ja oli sitte illalla kipee. Söin vielä viime vuonna aika paljon leipää ja sitten jätin sen (+jotain vehnää) pois hetkeksi aikaa kokonaan ja sitten mahakivut loppui. Nykyään pystyn syömään sillon tällön leipää yms, tarkotuksena mulla ei kuitenkaa ollu elää gluteenittomana. Tärkeintä tuntu olevan toi n. kuukauden tauko, jonka aikana suoli sai rauhassa levätä. Kannattaa kokeilla mikä ittelle sopii ! Esim. itte liikun aika paljon niin joskus nopeet hiilarit esim leivästä tai pastasta tekee tosi hyvää.

    • Joo laihdutuksen alussa huomasin, kuinka nimenomaan hiilareiden jättäminen ruokavaliosta auttoi tuomaan kevyemmän ja energisemmän olon. Silloin en vielä tajunnut, että minulla nimenomaan viljatuotteet ovat se ongelma. Voisin haastaa itseni kuukauden viljalakkoon, mutta pelkään viikonloppuja, silloin joku pääni sisällä kuiskuttelee ja pakottaa syömään vehnäherkkuja. 🙁 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta