Aamulenkkiä ja tavoitteita

Moikka!
Heti alkuun on pakko kiittää teitä kaikkia, jotka olette jättäneet positiivisia ja kannustavia kommentteja! On mukavaa saada lämmin vastaanotto uudistuneelle blogille. On mahtavaa jakaa fiiliksiäni ja kokemuksianne kanssanne ja saan kommenteistanne uutta virtaa! 🙂

Luin eilen Facebookista ilouutisen, ettei meillä olekaan luentoja keskiviikkona, jeejee! Pääsin siis aamupäivällä lenkille tyhjällä vatsalla ilman aikataulustressiä. Lenkki ei kulkenut yhtään ja hölkkäsinkin etanan vauhtia. Lenkkeily tyhjällä vatsalla on kuitenkin niin tehokasta, että yritän aina lenkin aikana niellä ärsytystä ja vain jatkaa etenpäin. Onneksi hyvä musiikki tsemppaa! Lenkin aikana kiroan itseäni, että olen joskus antanut itseni mennä niin huonoon kuntoon ja nyt joudun maksamaan siitä kovan hinnan. Valitus ei kuitenkaan auta ja on elättävä tämän hetkisen tilanteen mukaan. Siinä ei surkuttelu eikä varsinkaan herkuttelu auta! Minulla on lenkkikaverina (poikaystäväni lisäksi) Nike+, joten saan aina tietää lenkin pituuden minuuteissa sekä kilometreissä ja kuluttamani kalorit. Tänään tuloksena oli 5.22km, 37min ja 390kcal (ymmärrän, että kalorimäärä on vain suuntaa-antava). Lenkin jälkeen kaurapuurot, raejuustot, omenat ja vitskut naamaan ja siitä päivä käynnistyikin reippaasti.

Pahoittelut kamerakännykkälaadusta

Ennen lenkkiä päiväni alkoi vähän huonosti, kun vaaka näytti +200g. Painoa ei pitäisi tarkkailla liikaa, vaan pikemminkin mitata kehitystä mittanauhan avulla, mutta haluan silti tietää missä mennään painon kanssa. Miksi naiset ovat niin pakkomielteisiä painonsa kanssa, minäkin? Minua myös aina kiinnostaa mitä muut naiset painavat, etenkin jos he ovat saman pituisia kuin minä. Olen n. 171cm pitkä ja käytän vaihtelevasti vaatekokoa 38-40 tai kokoa M. Painoani en halua mainita, mutta olen painoindeksin mukaan normaalipainoinen. Olen 1,5 vuoden aikana laihtunut ihan älyttömästi, ihan posket punoittaa kun edes mietin sitä järkyttävää kilomäärää ja vielä olisi paljon matkaa tavoitekuntoon.

”Kärsin” ns. keskivartalolihavuudesta ja valitettavasti liikarasva vyötäröllä aiheuttaa sairauksia, kuten kakkostyypin diabetesta, sydänsairauksia, unihäiriöitä ja kohonnutta verenpainetta. Keskivartalolihavuudessa ylimääräinen paino kertyy tavallista enemmän keskivartaloon ja suurin osa liikarasvasta kertyy vatsaontelon sisään suolten ja sisäelinten väliin. Siksi vyötärölihavuus on tärkeä tunnistaa. Edellämainittujen sairauksien ehkäisemiseksi naisten vyötärö saisi olla max 80cm ja miesten 90cm (joidenkin lähteiden mukaan naisilla 90cm ja miehillä 100cm, mutta mainitsemani mitat ovat yleisimmät suositukset).

Minulle kertyy siis paino helpoiten keskivartalon kohdalle ja vyötärön ympärykseni on yli 80cm. Nyt kun olen laihtunut hienosti, on seuraava tavoite kiinteämpi ja atleettisempi vartalo. Kiinnitän erityisesti huomiota rasvanpolttoon ja vatsalihasten aktivoimiseen täsmäliikkeillä ja muutoinkin treenatessa. Valitettavasti en voi polttaa rasvaa paikallisesti, mutta voin silti vahvistaa vatsa- ja selkälihaksiani ja siten saada paremman ryhdin ja näyttää hoikemmalta.

En aio täällä kertoa painotavoitettani, mutta tosiaan paljon on vielä tekemistä koko kropassa ja varsinkin keskivartalossa (ja selässä). Mielestäni näytän ihan normaalilta vaatteet päällä, mutta alusvaatteet päällä näky ei ole vielä itseäni miellyttävä. :/ Mittaan itseäni jatkuvasti ja seuraan kehitystäni myös vaatteiden kautta, vaikkakin puuvillavaatteet saattavat olla hämääviä jos venyvät jo ihan vaan käytössä. Ajatuksenani on koko ajan ollut olla n. kokoa 38, mutta tavoitteeni on vaihtunut kokoon 36 tai S. Olen toki pitkä, joten vaatekoko ei aina kerro kaikkea ja jossain vaatteissa joudun edelleen käyttämään kokoa L, vaikka en olekaan mielestäni kauhean large. 😉
Tänään illalla suuntaan vielä salille treenaamaan jalkoja ja myöhemmin poikaystäväni hieroo minut. Tsemppiä kaikille omiin tavoitteisiinne ja nyt vaan pylly ylös ja treenaamaan!

pipari

8 vastausta artikkeliin “Aamulenkkiä ja tavoitteita”

  1. Oon jo pitkään lueskellu sun blogias, ja tykkään tästä iha hirmusesti, lukijanakin jo jonkin aikaa ollu, sun blogiteksteillä saan itelleni jotenkin rennon olon 🙂

  2. Heippa Pipari ja kiva ku oot taas takasin! 🙂
    Minä niin tunnistin itseni tuosta sinun teksistä. ”Kärsin” samaisesta keskivartalolihavuudesta ja vaatteet päällä näytän melko normaalilta, mutta hyvin ne vaatteet peittävät sen ylimääräisen sinne alleen. Minullakin on tavoitteena saada kiloja karttumaan ja sitä kautta tavoitteena ehkäistä tulevaisuudessa sairastuminen noihin mainitsemiisi tauteihin.

    Innolla jään lukemaan tsemppaavia postauksiasi!

  3. Hei Pipru : ) Tarkoitatko tuolla, että haluat mahtua koon 36 vaatteisiin, niin housuja? Minä olen itse tosi hoikka keskivartalosta, ja vaikka kuinka laihduttaisin, käytän 38 kokoisia paitoja, koska olen pitkä (177cm) ja harteikas. Ja esim. merkkikohtaisia kokoerojakin on paljon, esim. Zaran vaatteissa minulle ei välttämättä mahdu edes M-koko. Minä olen oppinut onneksi pois tästä vaatekokojen tuijottelusta. Ennen koin morkkista, jos minulle ei sopinut esim. S-kokoinen bleiseri. Vasta hiljattain olen tajunnut katsoa sitä kroppaa mikä peilistä näyttää, en niinkään sitä vaatteen kokoa. Käytänkin usein esim. bleisereissä kokoa 40, koska koen, että ne istuvat minulle parhaiten. Housuissa tämä ”vaatekokoisuus” toimiikin ehkä paremmin, koska vatsan kohdaltahan ne housut alkavat painaa, mikäli painoa on tullut, tai päinvastoin. -Roosa

    • Valmistajien kokomerkinnöissä ja mitoituksissa on todellakin eroja. Tarkoitin kuitenkin normaalisti kokoa 36, välillä voi olla vaikka se 38. En tietenkään tuijota liikaa kokoa, mutta kyllähän se jotain kertoo kuinka tiukassa kunnossa on. Haluan treenata kunnon bootyn, joten housuissa 36 ei välttämättä tule mahtumaan. 🙂 Saa nähdä!

  4. Niin hienoa että päätit jatkaa blogia!!! Olen todella innoissani ja blogisi nousi taas lemppariksi. Olen itse tosi kiinnostunut samoista asioista kuin sinäkin, terveellisestä ruokavaliosta, hyvinvoinnista, kiinteytymisestä ja on ihan mahtavaa kuinka sujuvasti ja mielenkiintoisesti kirjoitat näistä asioista. Postauksia on todella miellyttävää lukea. Olet hyvä kertomaan asioista pilke silmäkulmassa ja kuitenkin asiantuntevasti ja omasta näkökulmastasi. Tekstiä on myös helppo lukea, olet hyvä kirjoittamaan.

    Erityisesti minua miellyttää nyt siis nämä kaikki kuntoprojektíisi liittyvät postaukset ja sen lisäksi toinen hyvin mieleen jäänyt postaus oli se missä kerroit blogien kaupallisuuden ahdistavan. Koen asian hyvin samanlailla kanssasi ja olet rohkea kun otit siihen kantaa. Olet rohkea nainen muutenkin. Keep up the good work!!!!! 🙂

  5. Jos kiinnostaa niin tässä mun mitat 😉 172 cm, 59 kg. Olen laihtunut (en laihduttanut!) joku vuosi sittenmelkein 20 kg ja nyt paino pysyy samana ilman sen kummempaa vahtimista. Opettelin vaan syömään oikein 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta