Ruokavaliosta

Mun ruokavaliosta on kyselty paljon aikaisemmin ja olen silloin tällöin kertonutkin ravinnostani. Personal trainer on räätälöinyt minulle sopivan ruokavalion ”dieettikaudelle” treeni- ja lepopäiviksi ja pyrin vaihtelevasti syömään ohjeiden mukaan. Ruokavalioon kuuluu kaurapuuroa, marjoja, raejuustoa, maitoa, täysjyvänäkkileipää, kalaa, vihanneksia, hedelmiä, kananmunia (erikseen valkuaisia ja keltuaisia), oliiviöljyä ja maitorahkaa. En aio tähän listata määriä tai kellonaikoja sen ihmeemmin, koska jokaiselle tulee tehdä ruokavalio omiin tarpeisiin sopivaksi ja kiinnittää huomiota esimerkiksi liikunnan määrään ja kovuuteen. Suosittelen kuitenkin kaikille ruokavaliota, joka sisältää paljon kevyitä proteiininlähteitä, runsaasti erilaisia vihanneksia ja juureksia, hedelmiä, hyviä rasvoja ja kuitupitoisia täysjyväviljoja.

Mielestäni ihmisen kannattaa herkutella silloin tällöin kohtuudella jos kaipaa herkkuja, mutta jos kokee esimerkiksi hedelmät riittäväksi jäkiruoaksi, miksi söisi turhaan suklaata? Nollatoleranssia en siis suosittele, paitsi jos on meneillään vaikka tiukka kisadieetti tai erityistilaisuus, jota varten haluaa nopeasti tuloksia. Herkuissakin kannattaa suosia mahdollisimman lisäaineettomia tai esimerkiksi itsetehtyjä leivonnaisia ja jättää pois pitkälle prosessoidut roskaruoat. Itselläni tulee nykyään aivan järkyttävä olo sipseistä ja muista herkuista, jotka samanaikaiseti sisältävät runsaasti hiilaria, suolaa ja rasvaa. En ole koskaan välittänyt erityisesti makeasta, vaikka en koskaan ennen kieltäytynytkään makeisista, mutta nykyään pyrin karkin sijaan valitsemaan esimerkiksi kuivattuja tai jogurttikuorrutettuja marjoja tai hedelmiä. Kuivatut marjat saattavat kalorimäärältään olla pahempia kuin karkit, mutta ovat sentään luonnollisempia ja kaikenkaikkiaan terveellisempiä.

Ruokavalioni tueksi käytän päivittäin ravintolisiä, kuten monivitamiinitabletteja, d-vitamiinia (50mg), kalaöljykapseleita ja tarpeen mukaan magnesiumia, c-vitamiiniporetta, sinkkiä, rautatabletteja ja kromia. Ihanteellisin tilanne toki olisi, että mitään ravintolisiä ei tarvitsisi käyttää vaan kaiken tarvittavan saisi suoraan ruoasta, mutta valitettavasti en jaksa hifisitellä ruoan kanssa niin paljon.

Olen ollut jo viimeisen kymmenen vuoden ajan todella kiinnostunut terveyteen ja ravintoon liittyvistä asioista ja ahminut ruoan lisäksi ravintoon liittyvää kirjallisuutta. Nykyään netti on myös pullollaan kattavaa tietoa erikoisruokavaliosta ja on mainio apu painonpudotuksessa. Netin erilaisista foorumeista saa myös helposti vertaistukea jos sellaista kaipaa. Kun aloitin itse kuntoprojektini tammikuussa 2011, päätin aloittaa laihdutuksen karppaamisella, koska olin joskus aikaisemmin saanut hyviä, tosin lyhytaikaisia tuloksia sillä aikaan. Ruokavalioni oli pitkään hyvin suppea ja näin jälkeenpäin kauhistelen sitä maitotuotteiden määrää, jota vedin niihin aikoihin. Sain myös liian vähän kuituja, koska pelkäsin hiilihydraatteja, enkä sen vuoksi koskenut ajoittain edes hedelmiin. Olen onneksi ymmärtänyt hiilihydraattien tärkeyden ja etenkin huomannut kuidun merkityksen painonpudotuksessa ja yleisessä hyvinvoinnissa. Voisinkin joskus tehdä ihan oman postauksensa vatsan hyvinvoinnista.

Tilasin muuten viime viikolla Mannisen Protein Puddingia suklaan makuisena ja odotan sitä saapuvaksi. Poikaystäväni toi minulle Fitnessmessuilta maistiasiksi uuden mansikka-valkosuklaan makuisen protein puddingin ja se oli ainakin ihan ok kevytmaidon kanssa. Ainoa mikä minua huolettaa puddingin ravintosisälmyksessä on sukraloosi, joka on ristiriitaisen maineen niittänyt keinotekoinen makeutusaine. Annan kuitenkin puddingille mahdollisuuden ja pyrin löytämään enemmän tietoa sukraloosista.

pipari

9 vastausta artikkeliin “Ruokavaliosta”

  1. Olisipa minustakin noin tiukkaan ruokavalioon, ei voi kuin ihailla!

    Ja toivottavasti et syö D-vitamiinia 50 mg päivässä, koska saantisuositus on kuitenkin 7,5 μg päivässä :/ Liika D-vitamiinin saanti estää kalsiumin imeytymistä ja saattaa saada aikaan myös D-vitamiinimyrkytyksen, sillä se on rasvaliukoinen vitamiini eikä poistu elimistöstä samaa tahtia kuin esimerkiksi vesiliukoinen C-vitamiini 🙂

  2. käytätkö jotain palautusjuomaa treenin jälkeen tai muuta lisäproteiinia juomamuodossa? mitä?

    pudding on ihan ok, mutta ainakin itse kyllästyin vanukkaan syömiseen tosi nopsaa, siellä se jättimäinen purkki nyt seisoo vain kaapissa. infoa jos tiedät/keksit jotain monipuolisuutta siihen. ja jos haluat sen maistuvan todella jälkkärille, kannattaa laittaa hieman kermaa, slurps!

    • Joskus treenin jälkeen juon Massin Triple Night protskua suklaan makuisena. On hyvä palkkari yöksi, kun tosiaan tykkää treenata iltaisin. 🙂 Ajoittain protskusheikin juominen tökkii, jolloin syön enemmän esimerkiksi kananmunan valkuaisia, raejuustoa tms.

  3. Oon kyllä ihan fiiliksissä tästä sun ”uudesta linjasta” blogissasi. Tykkään lukea tavallisten ihmisten kuntoiluista ja ruoista, toisin kuin joidenkin kunnon fitness-tyyppien 🙂 VOi samaistua helpommin ja saa niin paljon inspistä!! Löysin sun kautta myös Jutan blogin jota myös rakastan juuri kunto-ja terveyspainotteisuuden vuoksi!

    • Kiva kuulla. 🙂 Jutan blogi on hyvä ja sen takia pidänkin lemppariblogit tuossa sivupalkissa, jotta mahd moni tutustuisi näihin hyviin blogeihin. 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta