I’m back!

Helou kaikki, Pipru is back! Koin viime viikolla uudenlaisen ahaa -elämyksen liikunnasta ja terveellisistä elämäntavoista ja sitä kautta sain myös uutta intoa jatkaa bloggaamista. Tästä lähtien kaikki rakkaat lukijat sekä ”urkkijat” voivat seurata kunnonkohotustani blogini kautta ja pyrin tekemään blogistani mahdollisimman tsemppaavan ja motivoivan. Piparin maailma on paikka positiiviselle ajattelulle ja toisiaan tsemppaaville kommenteille. Opitaan toisiltamme ja tehdään itsestämme terveempiä liikunnan ja monipuolisen ruokavalion avulla! En aio enää stressata kuvanlaadusta ja tekstin järkevyydestä, vaan antaa mennä ja päivittää blogia fiiliksen mukaan vähintään 3-4 kertaa viikossa. Jos en mieti liikaa kuvien valotuksia tai laatua ylipäänsä, saan kirjotiettua postauksen noin 30 minuutissa, mikä ei kuulosta kovin pahalta nakilta, kun ajattele kuinka paljon hyötyä tästä on minulle (seuraan omaaa kehitystäni tätä kautta) ja osalle teistä.

Koin siis viime viikolla jonkinlaisen ahaa -elämyksen ja lisäsin samantien liikunnan määrää. Viime keväänä palkkasin personal trainerin ja sain häneltä hyvän nelijakoisen treeniohjelman sekä ruokavalio-ohjeet. Jaksoin treenata uudella sykkeellä muutaman kuukauden, kunnes minua ei enää jostain syystä kiinnostanut mikään ja pistin homman katkolle. Jatkoin toki liikkumista, mutta en enää samanlaisella innolla ja suoraan sanottuna kyllästyin laihduttamiseen. Silloin reilun vuoden mittainen laihdutusurakka sai aikaan jonkinlaisen burnoutin ja ylikunnon (googlaa ylikunto jos et tiedä mitä tarkoittaa, ei siis meinaa, että minulla olisi ollut todella hyvä kunto tms), enkä vaan enää yksinkertaisesti jaksanut. Olin todella pettynyt itseeni, mutta minkäs teet ja luovutin. Onnistuin kuitenkin pudottamaan hieman painoani, mutta en kesään mennessä ollut lähelläkään tavoitekuntoani.

Kesän aikana liikuin vaihtelevasti, mutta kuitenkin vähintään kolme kertaa viikossa (reipas kävely, mäkikävely, hölkkä, sali tms). Pilasin kuitenkin laihdutusprojektiani herkuttelemalla jopa neljä kertaa viikossa ja ruokavalio oli ihan päin honkia. Kokeilin myös erilaisia ruokavalioita kevyemmän olon toivossa, kuten raakaravintoa ja vegaaniruokavaliota, mutta vatsani ei kestänyt soijaa, eikä viljaa. Ruokavaliokokeilut olivat todella hyvä juttu, koska tajusin silloin viimeistään, että vatsani ei kestä viljaa ja se aiheuttaa minulla turvotusta ja ruoansulatusongelmia. Turvotuksen vuoksi tunsin itseni yhtä lihavaksi kuin joskus laihdutusprojektin alussa, vaikka olin pudottanut hirveän määrän kiloja. Olen kuitenkin ylpeä itsestäni, että ”repsahduksesta” huolimatta paino ei ole noussut ja menen kuitenkin koko ajan eteenpäin, vaikka sitten etanan vauhdilla. Minulle on jo hirveän iso saavutus, etten jojottele painon kanssa tai kerää takaisin niitä ihraisia kiloja.

Olen tullut siihen tulokseen, että skarppaus on minulle paras vaihtoehto. Skarppauksella tarkoitan ruokavaliota, joka muistuttaa karppausta, mutta se sisältää enemmän hyvälaatuisia, kuitupitoisia hiilihydraatteja. Ruokavalio sisältää paljon proteiinia, hyviä rasvoja ja hiilareiden kanssa ollaan skarppina. 😉 Kerron myöhemmin lisää omassa postauksessa ruokavaliostani. Kerron myös myöhemmin lisää tavoitteistani kuntoprojektini suhteen ja keinoista, joilla aion saavuttaa haluamani tulokset.

Tämän päivän aloitin nukkumalla pitkään ja sitten tein 5km lenkin tyhjällä vatsalla. Minulla on maanantaisin koulua, mutta kyseisillä kursseilla ei ole läsnäolopakkoa, joten päätin pyhittää tämän päivän omalle hyvinvoinnille ja nukkua rauhassa ja liikkua. Illaksi menen töihin, joten päivä ei ole pelkkää vapaata. Nyt on reipas fiilis, kun päivän on aloittanut liikunnalla ja raikkaalla ilman. Kirjoitan tätä postausta suihkunraikkaana ja kohta alan tekemään salaattia evääksi töihin ja sitten pistän nassun ja hiukset edustuskuntoon. 😉

Valio Pro Feel kaakaon makuinen proteiinijuoma on mun lemppari välipala

Viime viikon liikuntasaldo:
Ma: Sali 1h
Ti:-
Ke: Bouldering kiipeily 1h+kuntopiiri
To: Sali 1h
Pe: Lenkki tyhjällä vatsalla 55min
La: Sali 1h
Su: Käsipallotreenit 1h

Otan mielelläni palautetta ja ehdotuksia vastaan. Vastaan mielummin kysymyksiin seuraavassa postauksessa yleisesti kaikille, jotta mahdollisimman moni hyötyy kysymyksistä ja vastauksista. 🙂

Hauskaa viikoa kaikille!

pipari

6 vastausta artikkeliin “I’m back!”

  1. Mulla on epämääräisiä turvotus- ja ruoansulatusongelmia ja olen ajatellut, että syön liian vähän kuituja tai mulla on keliakia. Odottelen kutsua tähystykseen keliakin tiimoilta, mutta juttusi luettua olen ruvennut miettimään, että ehkä en vaan kestä viljaa syystä tai toisesta. :/ Olisi kiva löytää tähän ongelmaan ratkaisu. Mutta tsemppiä sinulle ja kiva että jatkat bloggaamista! 🙂

    • Heips! Voit olla allerginen/yliherkkä viljoille, vaikka sulla ei olisikaan keliakiaa! Keliakia (niinkuin muutkin ruoka-aineallergiat) tarkoittaa yleisesti sitä viljan proteiinin allergiaa.

      Ja Pipru, tohon sun skarppaukseen, me koitetaan saada ihmisiä juuri tuohon ruokavalioon 🙂 Meillä on siis luontaistuote- ja ravintoterapeuttiyritys. Ihanaa kun monet ihmiset jo heräävät että kaikki lähtee liikkeelle siitä mitä syö.

    • Kiitos asiantuntevasta kommentista! Taidan itsekin olla yliherkkä viljoille, vaikka keliakiaa minulle ei olekaan. Länsimaalaiset tulevat helposti yliherkiksi viljoille, kun niitä kulutetaan liikaa.

  2. Mukavaa että palasit! Itsellänikin on treeni-into vielä hieman hakusessa kesän jäljiltä. Mutta koetan herätellä kadonnutta motivaatiota, sillä eiväthän nuo kesäkilot vyötäröllä kovin kivalta tunnu.

    Olen tykännyt seurata blogiasi juuri sen takia, että itselläni on saman suuntainen kunnonkohotus/elämäntaparemontti meneillään. Eli siis toistan itseäni, kiva että palasit! :))

  3. Kivaa että sait uutta intoa bloggaamiseen! Toivon silti että välillä saataisiin lukea myös ”hömppäpostauksia” 🙂 blogistasi saa kyllä paljon inspistä kuntoiluun, en malta odottaa että saan lääkäriltä luvan taas alkaa liikkua! Sektiosta aikaa pari viikkoa ja polte alkaa olla jo melko kova vaikka tiedän että kuntoilulupa ei heltiä kovinkaan äkkiä 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta