Siirtyminen raakaravintoon?

Olen innokas kokeilemaan erilaisia ruokavalioita ja olen pidemmän aikaa ollut kiinnostunut raakaravinnosta sen puhtauden ja ekologisuuden vuoksi. Olen ollut jo vuosia pescovegetaristi (kasvissyöjä, joka syö myös kalaa), joten kynnys jättää kaikki eläinperäiset tuotteet ei ole niin suuri, kuin esimerkiksi lihansyöjillä. Olen etsinyt paljon tietoa netistä tästä ruokavaliosta ja päätin kokeilla miten se vaikuttaa kehooni, mieleeni ja lompakkoni.

Kokeilua on nyt takana kolme päivää ja tunteeni ovat hieman sekalaiset. Olen tällä hetkellä väsynyt ja alavireinen, mutta sen pitäisi olla ihan normaalia näin alussa, kun keho puhdistuu ja on aikamoisessa muutostilassa. Ei ole harvinaista, että kuonan poistuessa ihmiset ovat herkempiä ja tunteet nousevat pintaan ja juuri tällaista minäkin olen kokenut eilen ja tänään. En voi sanoa, että kokisin vielä kevyempää oloa, päinvastoin, mutta eiköhän se kaikki ole vielä edessä. Kaupassa olen ollut aika hukassa, kun olen yrittänyt etsiä sopivia tuotteita, joita saan syödä. En aio kokeiluni aikana syödä mitään pakattua (paitsi pähkinöitä ja kuivattuja hedelmiä, joissa ei ole säilöntäaineita), joten olen viime päivien aikana palloillut vain hevi -osastolla. Onneksi kesällä saa tuoreita suomalaisia marjoja ja vihanneksia, joten ei tarvitse syödä ainoastaan kaukaa tuotuja hedelmiä.

Ainoa asia mikä minua oikeastaan raakaravinnossa huolestuttaa on proteiinin vähäinen saanti, koska yritän kuitenkin tällä hetkellä kasvattaa lihasta. Minua myös mietityttää liiallisen rasvan saanti, mikäli yritän saada proteiinin esimerkiksi pähkinöistä. Olen kuitenkin löytänyt netistä monia urheilijoita, jotka syövät vähemmän proteiinia kuin suositellaan (1-3g/yhtä painokiloa kohden), joten ilmeisesti tällä ruokavaliolla on mahdollista kasvattaa lihaksia, tosin se varmasti vaatii erityisen paljon tarkkuutta ruokavalion suhteen. Jään mielenkiinnolla odottamaan minkälaisia tuntemuksia tämä kokeilu minussa herättää ja raportoin fiiliksistäni parin viikon sisällä. 🙂

Löytyykö lukijoistani raakaravinnon kannattajia?

r

pipari

8 vastausta artikkeliin “Siirtyminen raakaravintoon?”

  1. Hei! Täällä yksi, joka on myös kiinnostunut raakaravinnosta. Olen sitä pikku hiljaa lisäillyt ruokavaliooni ajan kanssa, ettei keho ”järkyty” liian nopeasta ja isosta muutoksesta. Tätä nykyä versotan ja idätän eri juttuja, joka on muuten edullista, helppoa ja ainakin ravintoarvot ovat kohdillaan. Nokkoset ja luonnosta poimittavat yrtit ovat myös hyvä lisä ruokavalioon. Erilaisista pavuista saa muuten hyvin proteiineja ruokavalioon. Kerrohan sitten tuntemuksiasi projektin edetessä! 🙂

  2. Itse lähtisin pikkuhiljaa lisäilee raakaravinnon osuutta, ettei tuu kyllästyminen / kroppa pistä vastaan 🙂 esimerkiksi lisäilemällä yhden smoothien jokaiseen päivään ja painottamalla salaattilounaita ja noin 🙂 mulla on tuo päivittäinen smoothie tullut kyllä jäädäkseen, vaikka muuten syönkin ei-raa’asti 🙂

  3. Meidän kaupalla raakaravintoon hurahtaneet ostavat hamppuproteiinia, soijaproteiinia ja heraproteiinia (joka tulee tietysti maidosta) protskun lähteeksi.

    Lisäksi suuria proteiinin lähteitä on superfoodit, varsinkin lucuma ja maca. Näitä kun lisää pirtelöön niin maha on niiiin täynnä.

  4. Hei! Tämä ei nyt liity tähän aiheeseen mutta haluaisin vähän kysellä opiskelustasi. Miltä tradenomin opinnot on vaikuttanut? Vastaako sitä mitä odotit? Onko vaikuttanut työllistymiseen? Meinaatko vielä jatkaa opiskelua valmistumisen jälkeen? Olisi kiva jos kertoisit fiiliksiä opiskeluistasi, olen itse myös merkonomi ja aloitan nyt syksyllä opiskelemaan tradenomiksi. 🙂

    -T

    • Moi! Aloitan syksyllä kolmannen vuoden opiskelut ja viimeiset pari vuotta ovat olleet aika rasittavia. Koulussani on läsnäolopakko ja on hankalaa sovittaa opiskelua ja työssäkäyntiä. Läsnäolopakon lisäksi saamme joka kurssilta paljon ryhmä- ja yksilötehtäviä (esseet & projekit), jotka ovat aikaa vieviä. Luulin merkonomin koulutuksesta olevan hyötyä, mutta tradenomin opinnoissa syvennytään niin paljon enemmän jokaiseen aiheseen, että merkonomin tutkinto tuntuu siihen verrattuna helpolta. Käsiteltävät asiat eivät sinänsä ole liian haastavia tms, mutta henkilökohtaisesi olen kokenut opiskelun aika raskaaksi, koska joudun samalla käymään myös töissä.

      Vaikka opiskelu tuntuu välillä aika raskaalta, en kuitenkaan kadu päätöstä opiskella tradenomiksi, koska tradenomin tutkinto on yleispätevä ja käytönnönläheinen tutkinto. Minulle on myös tärkeää päästä työllistyä mahdollisimman nopeasti valmistumisen jälkeen ja uskon sen olevan helpompaa kuin monilla muilla tutkinnoilla, koska tradenomilla on valmiudet moneen alaan. Valmistun vasta 1,5 vuoden päästä, joten työllistymisestä en osaa vielä sanoa omalta kohdaltani. Tällä hetkellä en tee varsinaisesti koulutustani vastaavaa työtä.

      Tsemppiä sinulle opiskeluun!:)

  5. moikka,

    itse oon viime syksystä asti syönyt noin 75-90%raakaa, ja olo on kyllä mainio:) suosittelen ensinnäkin ostamaan mehulingon(philipsillä on tosi hyviä, kannattaa ostaa semmonen jossa suht iso syöttöaukko,tehokas ja iso kannu,helpottaa mehustusta:) joka on kyllä raakailijalle aika huippu. Saa nopeesti ja helposti mehustettua hedelmät&vihannekset ja sillä on helppo ”totuttaa” keho raakaan kun nauttii nestemuodossa. Suosittelen kanssa itujen idättämistä itse, sinimailas on oma suosikkini ja tulee helposti,halvasti ja on herkullista! Kannattaa kans tutustua tuorepuuroihin yms. Suosittelen käymistä ravintola Silvopleessä ja ERY:n nettisivuilla, joista molemmista aloitteleva raakailija voi saada inspistä:). Tietenkin on helpointa syödä pakastepitsa mutta se ei tosiaankaan oo hyväksi kellekkään… Eli onnea ja kärsivällisyyttä uuteen ravintoon! Kannattaa ottaa alussa iisisti ja kuunnella kehoa, muutos 100%raakaruokaan voi olla raju. Itse syön edelleen kalaa, välillä saatan keittääkkin hiljaisella lämmöllä vähän vihanneksia keittoon, kananmunaa ja maustamatonta jugurttia/maitorahkaa, oon kokenut tän itselleni parhaaksi. Toki riippuu ihmisestä kuinka tarkkaan tahtoo toteuttaa ruokavaliota:)!
    -k

  6. Mainitsit, että eläinperäisten tuotteiden pois jättäminen ruokavaliosta ei ole ollut vaikeaa. Olen itse ollut vegaani 1,5 vuotta (en kuitenkaan harrasta raakaravintoa) ja oloni on parempi kuin koskaan. Käyn paljon salilla ja urheilen ja olen saanut hyviä tuloksia vasta tähän ruokavalioon siirryttyäni. Lihasmassakin on lisääntynyt. Suosittelen tutustumaan vegaani ruokavalioon, esim. vegaanituotteet.net sivulta löytyy lista kaikista sopivista ruoka-aineista.

  7. Kylmäsavulohi! Ei ole kypsytetty yli 30 asteessa, vai mikä se raakaruokavalion raja nyt onkaan. Eli jos ei halua syödä pelkkiä kasviksia niin tällä saa kivaa vaihtelua.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta