En koskaan herkuttele!

Joku lukija taannoin kommentoi, etten varmaan koskaan herkuttele ja ruokavalioni on todella tiukka. Minua (ja varmasti perheenjäseniäni) naurattaa tällaiset kommentit, koska olen todella paha herkkupeppu ja nykyään herkuttelen kunnolla noin kerran viikossa. Arkena pyrin syömään todella terveellisesti ja jotkut pitävätkin ruokavaliotani tiukkana ja mahdottomana ylläpitää. Ihmiset, joiden kanssa en koskaan herkuttele, saattavat pitää minua hyvin outona, koska en esimerkiksi koskaan koske työpaikalle tuotuihin kahvipitkoihin tms. Monet myös usein kokevat joutuvansa selittelemään syömisiään jos syövät jotain epäterveellistä edessäni, vaikka todellisuudessa minua ei kiinnosta mitä muut pistävät suuhunsa, elleivät he sitten erikseen kysy ravintoneuvoja tms. En siis tuomitse tai seuraa sen enempää muiden syömisiä, vaan keskityn omaan hyvinvointiin ja autan mielelläni muita jos he niin haluavat. Olen todella onnellinen siitä, että olen innostanut monia tuttujani pistämään oman ruokavalionsa remonttiin, jonka seurauksena he ovat alkaneet voida paremmin. 🙂

Ennen leffaa syötiin puoliksi jättimäinen jäätelöannos Tennispalatsissa (totally worth it!) ja ostettiin vielä karkkia sekä pähkinöitä leffaevääksi. 🙂

 Syömiseni menevät siis ääripäästä ääripäähän, enkä valitettavasti ole koskaan kunnolla sisäistänyt herkuttelua ”kohtuudella”. Asenteeni nykyään on, että jos herkutellaan, niin sitten herkutellaan kunnolla, eikä mässäilyä masennella seuraavana päivänä! Jutun juju onkin, että seuraavana päivänä palataan ruotuun ja pidetään liikunta säännöllisenä osana elämää, eikä vain jäädä kotiin laiskottelemaan sipsipussin kanssa. Monet saattavat tässä vaiheessa ajatella, että herkutteluni tarkoittaa korkeintaan yhtä jäätelöä tai kuivattuja hedelmiä. Totuus on kuitenkin aivan toinen, sillä herkkupäivinä saatan esimerkiksi syödä omatekemää pizzaa, jäätelöä, karkkia ja mitä ikinä onkaan tarjolla. Pyrin kuitenkin välttämään todella rasvaisia ja suolaisia ruokia, kuten sipsejä tai pikaruokaa, koska ne saavat oloni todella huonoksi fyysisesti. Herkuttelupäivinä syön siis todella reippaasti, enkä laske turhaan kaloreita, vaan luotan siihen, että seuraavana päivänä palaan takaisin ruotuun. Herkkupäivinä kalorimäärät ovat varmasti jossain 4000-5000kcal  tienoilla, mutta arkena palaan noin 1700-2000 kalorin tienoille. Herkuttelu on minulle tärkeää niin henkisesti kuin fyysisesti, koska on ihanaa syödä hyvää ruokaa hyvässä seurassa ja nauttia siitä hyvällä omatunnolla. Fyysisesti herkuttelusta taas on hyötyä aineenvaihdunnalle, koska normaalista poikkeava, rasvaisempi ruoka räjäyttää aineenvaihdunnan. En kuitenkaan enää palkitse itseäni ruoalla, vaan teen sen mielummin ostamalla itselleni kauniita ja istuvia vaatteita, jotka todella olen ansainnut! 🙂

Älä kuvaa!! t:kovis Pipari

Lepo (onks pakko vielä tehdä?)

En enää niinkään laihduta, vaan pikemminkin kiinteytän ja mittaan vyötäröäni muutaman kerran viikossa. Terveellinen ruokavalio on iskostunut takaraivooni, enkä voisi enää kuvitella palaavani vanhoihin ruokailutottumuksiin. Syömisestä en kuitenkaan halua tai aio enää stressata, koska kun pidän monipuolisen liikunnan osana arkea ja ruokavalioni on suurimmaksi osaksi terveellinen, voin hyvin mielin syödä jäätelöä pari kertaa viikossa. On kuitenkin myönnettävä, että toisinaan sorrun vieläkin tunnesyömiseen kohdatessani ikävän tilanteen, mutta yritän opetella tästä huonosta tavasta pois.

Tavoitteenani on tällä hetkellä löytää vielä parempi tasapaino syömisten ja liikunnan suhteen, kasvattaa vielä paljon lihasta ja pienentyä ainakin yksi vaatekoko. Kun en stressaa näistä asioista liikaa, positiivisia muutoksia tapahtuu kuin itsestään ja huomaan taas joku päivä peilin edessä, että kehitystä on tapahtunut! 🙂 On ihanaa tuntea itsensä terveeksi!

Tsemppiä kaikille ja liikunallista kesää! 🙂

pipari

12 vastausta artikkeliin “En koskaan herkuttele!”

  1. musta olisi ihanaa jos jatkaisit tällaisten pitkien postausten kirjoittamista jatkossakin, niin kuin ennenkin jaksoit kirjoittaa 🙂
    tää sun nykyinen valokuva-linja on ollut vähän tylsää ja pyllystä, eikä siitä saa oikein mitään irti, ei pahalla..

    t:pitkäaikainen lukijasi

    • Ymmärrän kantasi, mutta en halua enää jatkossa paljastaa henkilökohtaisia asioita, paitsi kuntoprojektiin liittyvistä asioista aion vielä kirjoittaa. 🙂

  2. Voi vitsit miten ihanaa huomata,että joku ajattelee ihan samalla tavalla kuin minä herkuttelun suhteen!! Mä oon just kans semmonen ”kaikki tai ei mitään” ihminen tässä jutussa. Arkena kieltäydyn kaikista herkuista,mut sit viikonloppuna syön kyllä reippaasti sitä mitä mieli tekee 🙂 Vaikutat todella onnelliselta!! Tsemppiä treeneihin.

  3. Superhyvä motivaatiopostaus! Itse huomasin kun vähensin vaakastressaamistani ja reenasin normaaliin malliin ja söin kunnolla niin säpsähdin ihan katsoessani peiliin, että oh mulla näkyy vatsalihaksia ja oon kaventunut!

    • Hyvä! Itselläni on edelleen kova vaakakammo, mutta yritän päästä siitä eroon. Jostain syystä meille naisille on todella tärkeää kuinka paljon painamme. 😮

  4. ihana tsemppipostaus! 🙂 sai voimia jatkaa omaakin treeniä. oot varmaan vähän kyllästynyt vastailemaan tällaisiin kysymyksiin, mutta kuinka monta kertaa viikossa harrastat liikuntaa; kuinka monta kertaa lihaskuntoa ja aerobista? sori, en jaksanut etsiskellä vanhoista liikuntapäiväkirjoistasi, kun eiheti löytnyt… 😉

    • Nykyään harrastan liikuntaa jossain muodossa 3-6 kertaa viikossa. Kuntosalia noin 2-3krt ja hölkkä/kävelylenkki 2-4 kertaa viikossa. 🙂 Vaihtelee säiden ja fiiliksen mukaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta