Lisätietoa ruokavaliostani ja personal trainerista

Monet ovat kyselleet ja ihmetelleet syönkö riittävästi hiilareita tai miksi ruokavaliossani on esimerkiksi banaani tmv. Kaikki ovat hyviä kysymyksiä, koska monet meistä eivät edes tiedä mitä syövät ja miksi syövät. Syönkö minä tarpeeksi vai liian vähän?

Kerron personal traineristani jonkin verran, koska en halua huolestuttaa teitä teenkö asioita oikein. Terve kritiikki ja mielenkiinto ovat aina tervetulleita, koska siitä me opimme ja kasvamme! Personal trainerini on räätälöinyt juuri minulle sopivan ruokavalion ja kunto-ohjelman ottaen huomioon tavoitteeni,  nykyisen kuntoni ja elämäntyylini. Hän on alansa ammattilainen ja omaa kymmenen vuoden fitnesstaustan, on myös kokenut ensihoitaja, ravintoterapeutti, kuntovalmentaja, entinen kilpayleisurheilija. Hän on aidosti kiinnostunut auttamaan, mikä ilmenee valtavalla halulla kehittää omia taitojaan valmennustyössään. Hänen tapansa ohjata on vaativaa, mutta samalla tosi kannustavaa, koska hänen iloisuutensa paistaa läpi. ”Aina valmis asenne” muistuttaa, että vaikka itse teen paljon töitä, kouluja jne, niin silti voin jaksaa olla ystävällinen ja optimistinen vaikeissakin hetkissä elämässä. Hän on valmentanut misseistä ammattibodareihin ja kilpatason voimannostajiin sekä auttanut tavallisia ihmisiä ylipaino-ongelmissa ja kehon huollollisissa seikoissa. Laaja monipuolinen tieto- ja taitotaso ovat siis todella hyvät minun mielestäni ja olen ollut tähän asti enemmän kuin tyytyväinen hänen valmennukseensa. Hän on neuvonut olemaan tarkkana kenen oppeihin lähtee ja olen itsekin oppinut kantapään kautta, että vaikka omaat jonkin ammattinimikkeen, kuten Pt, niin ei se tarkoita, että osaat hommasi. Joten vaatikaa valmentajiltanne tmv tietoa ja taitoa, koska se kehittää heitä myös!

 Minun tapauksessani ruokavalio ja treeni ovat tietoisesti suunniteltu kokonaisuus, ajatellen päivittäistä elämänrytmiäni ja tavoitteitani. Kaikkea saa miltein syödä oikeassa suhteessa, tosin tällä hetkellä minulla on tiukka dieetti päällä. Hiilareita+protskua+rasvaa tulee saada tasapainossa vuorokautisessa rytmissä. Eri ruoka-aineissa on hitaasti imeytyviä hiilareita, kuten puuro tmv, kun taas suklaat jne ovat nopeasti imeytyviä, mitkä nostattavat veren insuliinipitoisuuden äkillisesti korkeuksiin ja laskeutuvat kanssa äkillisesti alas. Eli jos syöt suklaata nälkään, niin saat hetkellisen energiapiikin, mutta pian saatat olla väsynyt ja heikko. Aamulla keho on tyhjimmillään, jolloin on hyvä tehdä aerobinen treeni, koska keho käyttää tällöin omia energiavarastojaan, kuten rasvaa. Tämän jälkeen on hyvä syödä terveellinen ja vahva aamupala: kuten rahkaa, puuroa, marjoja, lasi maitoa ymv.

Noin 2h aamupalan jälkeen on hyvä ottaa jo välipala, joka koostuu proteiinista ja hiilarista, kuten banaani ja rahka. Päivän aikana on hyvä syödä 5-6 kertaa, niin verensokeri pysyy tasapainossa ja aineenvaihdunta toimii jouhevasti, mikä taas takaa terveen mielen, terveen kehon ja rasvanpolton, joka tuntuu monelle olevan legendaarisen vaikeaa. Kuten Pt:ni sanoo; ” Naisille maailman vaikein asia – painonpudotus, on tosi asiassa yksi helpoimpia asioita!”

Kuva lainattu

Terveelle tavalliselle ihmiselle riittää päivittäisestä ruosta saatavat ravintoaineet, mutta vähänkin enemmän liikkuva ja kovaa treenaava tarvitsee vuorokaudessa normaalia enemmän vitamiineja ja muita lisäravinteita. Peruslähtökohta on, että tietää mitä syö – Tunne ruokasi! Syö maltilla, ei ähkyyn! Päivittäinen kalorimäärä voi olla esimerkiksi 2200kcal. Sen tulee koostua hyvistä rasvoista (oliivi-,rypsi-,kalaöljyt ymv), proteiinista (kana, kala,liha, pavut, pähkinät, soija jne) ja kaikkien pelkäämästä hiilareista. Turhia hiilareita saa monista ruoista liikaakin, joten kannattaa olla tarkkana ja valita kuitupitoisia ja hitaasti imeytyviä hiilareita. Hiilarit ovat myös siksi tärkeitä etenkin urheilijalle, koska ne auttavat proteiinia imeytymään paremmin ja siten auttavat kasvattamaan lihasta.

Rasvan saanti on tärkeää, jotta keho ei kuivu. Keho koostuu soluista ja tarvitsemme solun rakenneosina rasvaa riittävästi, jotta solun aineenvaihdunta ja muu järjestelmä toimii hyvin ja olemme elinvoimaisia kokonaisuuksia. Hiilarit antavat energiaa suoritukseen ja ovat kehon hyviä kehon energialähteitä. Banaani on oiva hiilarin lähde, mutta siinä on myös muita hyödyllisiä ravintoaineita. Banaani on hyvä kuidun, C-vitamiinin, kaliumin ja mangaanin lähde. Ylimääräisenä syödyt hiilarit muuttuvat määrätyn ajan kuluttua rasvaksi ja varastoituvat myöhempää käyttöä varten elimistöön eri paikkoihin. Sillä saatko ylimääräiset hiilarisi päärynästä, omenasta, ruisleivästä vai banaanista ei ole pienintäkään merkitystä.

Liian raskas ruokailu/ruoka hidastaa imeytymistä ja saa meidät väsyneeksi, liian vähän syöminen, mikä on monien naisten ongelma, saa kehon stressitilaan, mikä aiheuttaa rasvan kertymistä ja turvotusta. Myös monet puutostilat kehossa aiheuttavat sairauksia ja psyykkisiä ongelmia, koska liian vähällä energialla ei mieli/ajatus juokse oikeissa realiteeteissa ja suhteellisuuden taju hälvenee. Joten kannattaa pitää Focus oikeissa esikuvissa ja pitää ympärillä niitä ihmisiä, jotka tukevat terveellistä minäkuvaa ja kannustavat ylittämään itsesi!

Tässä pientä palaa purtavaksi. Nämä ovat meille monesti itsestäänselvyyksiä, mutta silti ymmärrystä ei aina ole. Aina voi oppia, kun pitää silmät auki ja mielen tyynenä.

Lisää ravinnosta tulossa myöhemmin ja esimerkiksi makeutusaineista, kunhan itse pääsen enemmän perille näistä asioista ja näen käytännössä miten uusi ruokavalio ja elämäntyyli vaikuttavat minuun. Kysykää näistä asioista ihmeessä lisää, niin koitan etsiä vastauksia jos en itse tiedä. 🙂

pipari

8 vastausta artikkeliin “Lisätietoa ruokavaliostani ja personal trainerista”

  1. KIITOS tästä tekstistä! Oli varmasti monille hyötyä:) Hurrrrjasti tsemppiä sinulle!

  2. Osaatko yhtään sanoa, millaisessa hintahaarukassa personal trainer-palvelut ovat? Hinta toki riippuu taapaamisten ja lisäpalveluiden määrästä, mutta sellainen noin-hinta olisi kiva tietää 🙂
    Tämä blogi vaan on niin inspiroiva ja susta näkee selvästi, miten paljon elämäntapamuutos on saanut suhun ihan uuden loisteen! Keep up the good work! Kun vaan itsekin sais itseään niskasta kiinni 😀

  3. eccp, kiitos!:) mukava kuulla jos tekstistä on muille hyötyä. 🙂

    Anonyymi, ok!=)

    Noora, en valitettavasti osaa sanoa, kannattaa googlettaa persnal trainer hintoja. Oma pt on suhteiden kautta hankittu ja sen vuoksi saan valmennuksen edullisemmin.

    Nyt vaan otat itseäsi niskasta kiinni, tsemppiä sulle paljon!:)

  4. Tästä jutusta oli varmasti monille hyötyä. Olen ajatellut usein että bloggaajat joutuvat haluamattaankin melkoisen ”vastuun alle” julkaistessaan treeni- tai ruokapäiväkirjojaan. Jokainen kun on kuitenkin yksilö ja mikä sopii toiselle ei välttämättä sovi toiselle lainkaan. Nuoremmat lukijat eivät tätä välttämättä ymmärrä. Kasvuikäisille kun raju ruokavalion muutos tai lujaa treenaaminen ei välttämättä olekaan sama asia kuin aikuiselle. (Nykykulttuuri jotenkin kierosti ihannoi sitä että syödään mahdollisimman vähän!)
    Siksi mielestäni onkin tärkeää jakaa tietoa ja tietoa siitä mistä ja miten apua voi saada, sen sijaan että jaettaisiin ”valmiita kaavoja”.

    Sinusta ja kirjoituksistasi selkeästi näkee elämäntavan muutoksen vaikutuksen ja sen, että ajattelet asioista terveellä tavalla. Tsemppiä jatkoonkin! 🙂

  5. hyvä postaus 🙂 Pakko sanoa kyllä vaan tuosta banaanista, että mielestäni se ei ole hyvä kuidun lähde, sillä se jos mikä sää mahan kovalle.. monien mielestä.. :/

  6. Toivottavasti tää kysymys ei mee liian henkilökohtaiseksi, mutta mua kiinnostais et ootko nyt syöny mitääin e-pillereitä tän laihdutusprojektin aikana. Mietin vaan kun itse olen nyt painoa alkanut pudottamaan niin mahtaakohan onnistua suurempikin pudotus kun syö noita. Yks merkki turvotti mua niin paljon et en tiedä uskallanko näitä toisia edes syödä tän projektin aikana:D

  7. tälläisiä postauksia lisää! itsellänikin on menossa pieni kesäkuntoon prokkis 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta