Elämäntapamuutos fail

Olen jo pidemmän aikaa suunnitellut elämäntapamuutosta ja lopettaa valvomisen, jotta pystyisin alkaa treenaamaan aamuisin. Olen aina rakastanut puuhastelua yön hiljaisuudessa, kun kaikki muut jo nukkuvat, mutta tällainen valvominen on pidemmän päälle aika raskasta. Minulle normaali nukkumaanmenoaika on kello kaksi ja herään noin kymmeneltä. Ajattelin kuitenkin muuttaa unirytmiäni siten, että herään kahdeksalta treenaamaan, jotta ehdin klo 11 luennolle kouluun.

Päätin aloittaa elämäntapamuutoksen tänään, mutta loppujen lopuksi heräsin kahdeksan sijaan yhdeltätoista ja se ei ollut mikään yllätys, kun menin nukkumaan vasta 2.30… Ideana siis hyvä, mutta toteutus not so much. En kuitenkaan aio luovuttaa, vaan yritän tänään mennä viimeistään 00.30 nukkumaan, jotta pystyisin nousemaan huomenna aikaisemmin. Unirytmin muuttaminen olisi todella tärkeää, jotta pystyisin treenaamaan aamulla, koska nykyään en ehdi salille iltaisin. Paljon tsemppiä mulle siis tähän projektiin, ei tule olemaan helppoa! Olen todella kateellinen aamuvirkuille, jotka nousevat aamukuudelta pirteänä urheilemaan, mutta ihan heti Piprusta ei tule sellaista. 🙂 Onko siellä muita, jotka tykkäävät valvoa?

pipari

14 vastausta artikkeliin “Elämäntapamuutos fail”

  1. Mä vedin itteni viime kesällä sängystä ylös aamulla kuudelta, seiskaks jumppaan ja sieltä suoraan sit töihin (työpaikka sopivan lähellä jumppapaikkaa). Kesällä ei ollut niin paha se herätys, ku oli valoisaa. Ja siltikin tais ”muutama” kerta se herätys siirtyä 1,5 tuntia eteenpäin krhm.. vahingossa. 😉 Mulla tosin toimi se kohtuu hyvin, et varasin illalla jumpan aamulle ja mun salilla saa pari kertaa jättää tulematta ja sit tulee karenssi varauksiin. Et oli senkin puolesta sit pakko nousta. Ja normaali unirytmihän mulle tulee luonnostaan semmoseks klo 4 nukkumaan ja klo 14 ylös. Elikkä I feel your pain noiden aamuherätysten suhteen.

  2. Aamut jee :] olis kiva jos jaksaisit mun kanssa jo aamusta hullutella!!

    pitäisköhän mun huiksia taas leikata 😮

  3. Valvon myös öisin, usein nukun kahdesta seiskaan, mutta kahtena viimesenä päivänä oon mennyt jo 23.00 nukkumaan, joka on uskomatonta, kun en ole edes kipeä 😀

    Pahimmat jaksot on ollut niitä kun herätys on ollut aina n.7.00 ja oon vedellyt monta viikkoa 2-4 tunnin unilla, mut sillon on ollut jo oikeita univaikeuksia, jos muistat: ”ATTENTION ALL INSOMNIACS! ALL YOU HAVE TO DO TO FALL ASLEEP IS LIE IN YOUR BED!” Haha!

  4. Ihanaa et on toinenkin valvoskelija! Itse valvon lähes aina ellen ole ollut aamuvuorossa. Ainut haittapuoli on se, että avokki menee nukkumaan viim. klo 20.00 ni joutuu hiippailemaan asunnossa… ja tietenkin nukun aina vähintään siihen 10 asti! Toki teen myös 3-vuorotyötä, joten sekin jo sekottaa rytmiäni!

  5. Ihanaa et on toinenkin valvoskelija! Itse valvon lähes aina ellen ole ollut aamuvuorossa. Ainut haittapuoli on se, että avokki menee nukkumaan viim. klo 20.00 ni joutuu hiippailemaan asunnossa… ja tietenkin nukun aina vähintään siihen 10 asti! Toki teen myös 3-vuorotyötä, joten sekin jo sekottaa rytmiäni!

  6. Mulla on ihan sama ongelma. Nukkumaan kahen maissa ja herätys 10-12. Ei hyvä! Etenkin nyt, kun pitäis tottua taas työssäkäymiseen. Varaan koko ajan tarkoituksella iltavuoroja et saisin nukkua. 😀 Treenit ovat tosin nyt kärsineet, koska en osaa treenata aamuisin. Pitää opetella, etten aivan repsahda…

    Mutta öisin on vaan liian kivaa, kun saa nimenomaan olla ihan rauhassa ja puuhastella kaikkea kivaa! 😀

  7. En usko et pidät tätä edes vaihtoehtona, mutta itselläni toimi. Rytmini oli pitkään sekaisin kuulosti samalta kuin sulla. Puhuin siitä lääkärikäynnillä ja sain nukahtamislääkkeitä. Ei tarvinut syödä niitä kuin muutamia kertoja ja unirytmi tasaantui normaaliksi. Nykyään en lääkkeitä tarvitse, mutta jos rytmi alkaa katoamaan otan lääkkeen ja saan rytmin tasattua.

  8. Minà myòs valvon yòt ja nukun aamupàivàllà pitkààn. Ennen oli tàysin pàinvastoin, ettà tykkàsin heràtà aikaisemmin kuin muut ihmiset ettà sain nauttia aamuauringosta ja hiljaisuudesta. Nyt menee valvominen helposti kahteen tai kolmeen yòllà.

  9. myöhään valvominen ja vielä myöhempään nukkuminen sopivat minulle 😀 olen toki yrittänyt kääntää unirytmini monesti ja monella tapaa, mutta se ei onnistu pitkäksi aikaa. olen todennut olevani yökyöpeli ja hyvä siinä, kai sitä pitää tehdä missä on hyvä 😀
    tänäinenkin kymmeneltä herääminen, että ehdin 11 rvp + hot pilatekseen oli tuskaisen työn takana. eihän kymmeneltä herääminen ole monelle mikään ongelma mutta minulle se on, normaalisti nukahdan kolmen jälkeen vasta yöllä :/

  10. Ethän oo kuitenkaa liian ankara itelles aamuheräyksen suhteen. Omaa luonnollista valve-unirytmiään voi muuttaa tunnin tai kaksi suuntaansa pikkuhiljaa eli aikaistaa tai myöhentää sitä. Voi lähtee miettimään jossain määrin lapsuuden ja teini-iän rytmien kautta et tuntuks sillon aamu/iltavirkkuus enempi itselleen luontasemmalta vai oliko itsellä hyvin joustavaa toimia sekä aamuisin et iltaisin. Se itselleen ominaisin valveaika ja virkeys vaihtelee paljon eri henkilöiden kesken, eli ei oo sen parempi tai huonompi ihminen jos on iltavirkku/aamuvirkku tms. Toki on harmi, jos ei ehdi oman nukkumisen tarpeen takia johonkin harrastukseen, mutta sitte voi ajatella että tätä asiaa ei tarvi nyt lopullisesti ratkaista tai vetää tästä liian isoja johtopäätöksiä. Joissain elämänvaiheissa voi joutua käyttämään enemmän aikaa esim. opiskeluun ja uneen kuin pystyy muulle toiminnalle antamaan, mut se on vain väliaikaista. Unen määrällinen tarve voi siis vaihdella tietty eri elämänvaiheissa. Joitain kompromisseja joutuu ehkä tekeen ja olee luova, et saa harrastaa kans mitä haluaa mut se harrastusajankohta voi olla vähän ”epätyypillinen” esim. yöllä ja joilleen se sopii silleen hyvin. Toivottavasti pääset harrastamaan, mitä tykkäätkin! 🙂

    Muutoksia jos omaan unirytmiisi teet, ni se on hiukka hidasta – parin viikon sitoutumisella aamuheräämisen aikaistamiseksi (aamuisin väkisin ylösvääntäytymisellä aina päivittäin vain pikkuisen eli esim. 10-15 min. aikaisemmin heräämällä ole parin kolmen viikon kuluttua tavoiteheräämisajassasi, liian suuret rytmimuutokset eli kaksi tuntia rytmin aikaistusta kerralla ei todennäköisesti toimi – menee elimistöki vähä sekasin kun se on liian suuri muutos kerralla). Jännä kuulla, onnistuuko rytminkääntäminen pikkuhiljaa vai pitäydytkö mieluumminen nykyisessä rytmissäsi. Voimia!

  11. Kuullostaa NIIN tutulta! Olen myös miettinyt että menisin aikasemmin nukkumaan, mutta en vaa saa itteäni sänkyyn koska useimmiten olen suht myöhään vasta kotona, ja sitten kun laskee perseensä sohvalle ja avaa netin…tadaa siinähän se nukkumaanmeno aika sitte meniki 😀

  12. Unirytmin saamiseen vois auttaa (ainaki yhen päivän ajaksi), että joku ilta (aamuyö) et menisi ollenkaan nukkumaan ja näin alkaisi aiemmin nukuttamaan, joten menisit aikasemmin nukkumaan. Eli kannattaa kokeilla joku viikonloppu 😉

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta