Go Goji?

Löysin tänään äidin ruokakaapista Pirkan Marja-gojimarjasekoitus -pussin (200g), joka sisältää gojimarjojen lisäksi karpaloa, kirsikkaa ja mustikkaa. Avasin innoissani pussin ja aloin mussuttamaan näitä kuivattuja marjoja, jotka yllätyksekseni maistuivat todella makeilta ja herkullisilta. Olen aikaisemminkin syönyt gojimarjoja, mutta ne olivat aika kuivan ja mauttoman makuisia. Olin jo vakuuttunut, että tästä pussista tulee hyvä välipala vaikka nautittavaksi luonnonjogurtin kanssa, kunnes tarkistin ravintosisällyksen. Yksi pussi näitä kuivattuja marjoja sisältää 140g sokeria, whaaaat?! Ei siis ihmekkään, että marjat maistuivat erityisen hyviltä. Tuskin tulen itse ostamaan tätä pussia, koska en halua tuollaista sokeripiikkiä, mielummin syön vaikka pienen pussin karkkia tai jos haluan syödä marjoja niin syön sokeroimattomia mustikoita tai mansikoita. Mielestäni ei siis kannata suosia tällaisia sokeroituja ”terveystuotteita” jos haluat esimerkiksi laihtua, koska silloin et tarvitse tuollaista määrää sokeria pelkästään välipalalla. Pienissä määrissä toki tällaiset kuivatut marjat ovat ihan ok, mutta tiedän ainakin omalla kohdallani, että en jättäisi marjojen syöntiä vain siihen kouralliseen…

Ravintosisältö/100g: 345kcal, proteiinia 0,5g, hiilihydraatteja 79g (josta sokereita 70g), rasvaa 1,6g, kuitua 4,6g.

Viime viikon liikuntasaldo
Ma:-
Ti:-
Ke:-
To:-
Pe: Sali 1h20min
La: Sali 1h10min
Su: Sali 1h20min

Viime viikon liikuntasaldo näyttää aika surkealta, koska en ehtinyt juurikaan liikkumaan. Viime viikko meni ihan hujauksessa koulu- ja työkiireiden vuoksi ja pari seuraavaa viikkoa tulevat myös olemaan todella kiireisiä, joten pitää suunnitella viikon liikunnat aina hyvin etukäteen. Olen myös suunnitellut jonkinlaista elämäntapamuutosta, johon kuuluisi nukkumaanmeno noin klo 23.30 ja mahdollisesti aamutreenaus, mutta tätä asiaa pitää vielä miettiä…

pipari

6 vastausta artikkeliin “Go Goji?”

  1. Oho, yllättävää että noinkin paljon sokeria noin pienessä pusissa..
    Aina kandee näköjään terkistaa pusissta mitä ne sisältää.. 😉
    Mukavaa viikkoa!

  2. Kuivatut marjat ja hedelmät sisältävät minusta jo luonnostaan sokeria paljon. Siis ihan niin kuin hedelmät ja marjat muutenkin, kuivatuissa se vaan tiivistyy.

    Tällaisen tiedon löysin Kuntoplus-sivuilta:

    ”Kuivatut hedelmät maistuvat makeilta, sillä niistä on poistettu neste mutta hedelmien oma hedelmäsokeri eli fruktoosi on tallella. Kuivatuissa hedelmissä on suhteessa enemmän sokeria kuin tuoreissa hedelmissä. Fruktoosi on myös 1,7 kertaa makeampaa kuin tavallinen sokeri vaikka sen energiapitoisuus on sama. Fruktoosista saa siis enemmän makeutta samalla kalorimäärällä. Kuivatut hedelmät ovat kuitenkin suhteellisen energiapitoista syötävää. 100 grammaa kuivattuja hedelmiä riittää kattamaan noin 15 % keskikokoisen henkilön päivittäisestä energiatarpeesta.” (http://kuntoplus.fi/ravinto/ravinto-ja-terveys/terveellista-naposteltavaa)

  3. Oletko varma että kyseessä oli lisätty sokeri, eikä juuri niin kuin Heini kirjoitti eli kuivatun marjan tai hedelmän oma hedelmäsokeri?

  4. Taika, todellakin kannattaa tarkistaa ravintosisältö!:O Voi tulla yllätyksiä.

    jenny, joo mielummin kannattaa suosia ehtaa suomalaista mustikkaa!

    Heini, kiitos infosta, en ollut tuota ajatellutkaan/tiennytkään!:O

    Anonyymi, joskus klo 2:D

    Anonyymi, en tiedä:/

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta