Vastauksia kysymyksiinne

Onko sun nimesi oikeasti Pipari? Entä Rusinan?
-Hahah, ei ole kummankaan nimi Pipari tai Rusina!

sul on tosi kiva ja tyylikäs blogi! Mikä on sun lempimerkki esim. Vaatteissa? 🙂
 -Pidän esimerkiksi Gantin, Hilfigerin ja Zaran vaatteista. 🙂

Minkä pituisia juoksulenkkejä teet, juoksetko kokomatkan? monesti päivässä syöt?:)
-Juoksen noin 5-7 kilometrin lenkkejä ja pyrin juoksemaan koko matkan. Joskus jos väsyttää niin saatan kävellä reippaasti muutaman minuutin ja sitten taas jatkaa juoksua.

Syön noin 4-5 kertaa päivässä. Pyrin syömään kolmen tunnin välein, mutta aina se ei onnistu.

En kysy tätä ivallisesti, vaan ihmettelen että miten voit saada 10 kiloa pois tämän vuoden aikana jo valmiiksi hoikasta ja hyvännäköisestö kropasta? Älä anna itsesi laihtua liiaksi, koska se ei ole kaunista. Olet juuri sopiva ja kaunis mielestäni 🙂 tsemppiä! 
-Kiitos paljon, on mukava kuulla tuollaista palautetta ulkonäöstäni. 🙂 Normaalipaino pituiselleni (171cm) on 54-72kg ja laihduttuani 10kg (tai itseasiassa tällä hetkellä enää -9kg, jes!) olen edelleen normalaipainoinen, eli ei syytä huoleen. 🙂

Miten usein herkuttelet/luistat ruokavaliostasi ja jos herkuttelet niin mitä määriä? (siis esim. karkkia/määrät, hampurilaisateria jne)Hain tässä nyt lähinnä sitä, että jos ”lipsut” niin onko yksi suklaapatukka/pari keksiä sinulle repsahdus vai vasta kokonainen iso karkkipussi/paketti jäätelö tms? 
Alussa en herkutellut juuri koskaan, korkeintaan kerran kuussa. Kunnon repsahduksia on tullut muutama vuoden aikana, silloin olen syönyt ihan mitä tahansa. Onneksi en pidä kaapissa mitään epäterveellistä, joten pahoja ylilyöntejä ei voi tapahtua. Minulla on suuri kynnys lähteä kauppaan ostamaan jotain, onneksi minulla ei ole ihan vieressä kauppaa. 🙂 Jos haluan herkutella, otan marjoja tai laitan Dietmixin minttu-suklaan makuisen proteiinipatukan hetkeksi mikroon, jonka jälkeen se maistuu lämpimältä suklaakakulta!

Jos joku nykyään tarjoaa minulle esimerkiksi karkkia, voin ottaa yhden tai kaksi, on parempi nauttia herkkuja kohtuudella kuin kieltäytyä kokonaan. Minulla kuitenkin ensimmäiset puoli vuotta toimi nollatoleranssi herkuttelussa, mutta tämäkin on yksilökohtaista.


-Kertoisitko siitä, miten torjut mahdollisesti yksinäisyyttä?
-En koe itseäni yksinäiseksi, enkä sen vuoksi torju sitä millään keinoin. Päinvastoin, olen paljon ihan itsekseni tarkoituksella. Olen ihminen, joka nauttii hiljaisuudesta ja kiireettömyydestä ja osaan olla yksin. Liikun, olen netissä, luen, kiertelen kaupoissa jne. ihan ongelmitta yksin. 🙂 Läheisisistä ihmisistä, kuten rRusinasta olen läheisriippuvainen, mutta minulla ei ole esimerkiksi hirveää tarvetta nähdä usein kavereitani, vaikka heistä pidänkin. Tykkään käydä kavereiden kanssa aina silloin tällöin esimerkiksi leffassa tai ulkona ja se riittää hyvin minulle.


Millainen on tyypillinen päiväsi?
-Menen kouluun, salille ja sitten loppuillan vietän netissä. Toinen mahdollisuus on koulu, työ, loppuilta netissä. Viikonloppuna ehkä töitä, sali, mahdollisesti leffaan tms tai menen siskolleni leikkimään rRusinan kanssa.

 Millainen saliohjelmasi on?
Saliohjelmani löydät täältä. Nykyisistä ohjelmista tulossa kohta postaus.

– Millaisia lenkkejä juokset?
-Juoksen noin 5-7km lenkkejä.

Miten neuvoisit ”kuntokuuria” aloittelemassa olevaa itsensä motivoimisessa? Erityisesti kun motivaatio tuppaa vaihtelemaan laidasta laitaan? Mikä itsellesi toimi motivaattorina aloittaessasi elämäntapamuutosta? 
-Kuntoprojekti -tunnisteen alla on tähän kuntoprojektiini liittyviä postauksia ja esimerkiksi tästä postauksesta löydät aika kattavasti fiiliksiäni projektin aloittamisesta, etenemisestä jne. Lainasin itseäni vastatakseni kysymykseesi, valitettavasti lainaus on aika pitkä. 😉 Yhteenvetona voisin kuitenkin sanoa, että sinun täytyy ITSE haluta muutosta ja oppia arvostamaan ITSEÄSI! Kukaan muu ei voi pakottaa sinua muuttamaan elämäntapojasi, oli sitten kyse vaikka laihdutuksesta, tupakoinnista tai jostain riippuvuudesta. Kaikki lähtee sinusta ITSESTÄSI! Sinulla on oikeus olla paras mahdollinen versio itsestäsi ja oikeus elää parasta mahdollista elämää! 🙂


”Alku

Mistä kaikki lähti?
Minkä takia haluat pudottaa painoa tai miksi haluat saada itsesi parempaan kuntoon? Heräsin itse karuun todellisuuteen, kun katsoin tammikuussa matkakuviani, enkä tunnistanut itseäni niistä. Miten hitossa olin päästänyt itseni niin huonoon kuntoon? Näytin turvonneelta, väsyneeltä ja huonovointiselta. Päätin tehdä asialle jotain, mutta parhaimman kick startin sain, kun katsoimme siskoni kanssa vanhoja kuvia tutustamme. Hän näytti kuvissa todella huonovointiselta ja turvonnelta, kun taas nykyään hän on elämänsä kunnossa ja puhkuu energiaa. Näkyvä muutos sai minut ajattelemaan, että kyse ei ole pelkästään siitä, että näytän huonolta, vaan siitä, että tunnen oloni huonoksi. En kokenut voivani hyvin ja se näkyi päällepäin. Omistin kevään itseni kuntoon laittamiselle ja otin focukseksi itseeni. Kerrankin minulla oli aikaa ajatella vain itseäni, eikä tarvinut elää muiden aikataulujen mukaan. Välillä elämäni on aika pakkomielteistä – kaikki pyörii vain tämän projektin ympärillä. Se ei kuitenkaan haittaa minua, koska minulla on oikeus omistautua tälle projektille 100% ja antaa kaikkeni. Minä olen tärkeä ja minulla on oikeus olla paras mahdollinen versio itsestäni fyysisesti!

Tavoite
Aluksi on hyvä kartoittaa omat tavoitteet; haluanko pudottaa painoa ja kuinka paljon, haluanko nostaa kuntoa ja millä aikavälillä haluaisin päästä tavoitteisiini. Avuksi painonpudotukseen on hyvä ottaa ruokapäiväkirja, puntari sekä mittanauha, joiden avulla pystyt seuraamaan kehitystäsi. Kunnonkohotukseen on hyvä ottaa avuksi treenipäiväkirja, sykemittari tai esimerkiksi askelmittari. On hyvä ottaa jonkinlainen konkreettinen, mutta realistinen tavoite, esimerkiksi a)jaksan juosta 10km puolen vuoden päästä tai b)mahdun vanhaan mekkooni puolen vuoden päästä. Tavoitteet ovat jokaiselle yksilöllisiä, kaikki riippuu tämän hetkisestä tilanteestasi (paino, kunto, koko), joten älä ota mallia muiden tavoitteista. Täytyy muistaa olla realistinen tavoitteita miettiessä, koska muutokset eivät tapahdu hetkessä!

Alkuun
Kun olet miettinyt itsellesi sopivan tavoitteen, on aika ottaa seuraava askel, eli tarttua tuumasta toimeen!

Henkinen puoli.
Ajatellessa painonpudotusta ja treenaamista unohdetaan helposti henkinen puoli. Jokainen päivä on haaste ja henkistä kamppailua itsesi kanssa, teetkö hyviä valintoja vai huonoja valintoja. On niin helppoa antaa periksi ja jäädä kotiin sohvalle, koska se on oma ”safety zone”. Tekeekö se kuitenkaan olostasi yhtään parempaa? Ei! On aina ajateltava, että jokaisella valinnalla on seurauksensa, ne voi voivat olla joko hyviä tai huonoja, sinulla itselläsi on valta päättää. Ei ole helppoa lähteä raskaan koulu- tai työpäivän jälkeen urheilemaan, mutta se kannattaa tehdä, koska siitä saa energiaa ja hyvän olon. Kuka voi sanoa, että liikunnan jälkeen harmittaisi?

Ulkopuolisilla tulee aina olemaan mielipiteitä ulkonäöstäsi, kunnostasi, tavoitteistasi jne. On jätettävä negatiiviset asiat omaan arvoonsa ja arvostettava sitäkin enemmän läheisten tukea ja kannustusta. Tulet varmasti kuuleemaan, että sinun pitää pudottaa enemmän painoa tai että sinun ei pitäisi pudottaa enempää painoa, vaikka olisit itse eri mieltä. Tärkeintä on, että kunhan tavoitteesi ovat terveellä pohjalla, ne saavat olla juuri sellaisia kuin sinä haluat, kukaan muu kuin sinä itse ei voi tietää mikä on sinulle parasta! Ihmiset tulevat myös toivomaan, että epäonnistut. Meitä on joka lähtöön ja voit jättää negatiiviset ihmiset omaan arvoonsa. Sanoi joku ulkopuolinen mitä tahansa, niin pidä pää pystyssa, jalat maassa, mieli kirkkaana ja katse tavoitteessa!

Jos valitat painostasi tai kunnostasi, mutta et tee asialle jotain jo tänään, et oikeasti halua tarpeeksi muutosta. Älä tyydy olemaan epäonnistuja, vaan ole VOITTAJA! Lopeta tekosyiden keksiminen ja itsesääli! Mä oon niin läski, mulla on niin huono kunto jne. Aijaa, no tee asialle jotain ja lopeta valittaminen! No okei aloitan maanantaina. EI, vaan aloita nyt ja heti! Kaikki lähtee asenteesta! Jos asenteesi on alusta alkaen huono, se tuskin tulee siitä paranemaan. Lopeta itsesääli heti ja ala jo tänään työstämään itsestäsi parempaa sinua!

Miten saat liikunta motivaation pysymään/kestämään?
-Olen aina pitänyt liikunnasta ja liikkunut säännöllisen epäsäännöllisesti pienestä pitäen. Vaikka olen joskus ollut huonossa kunnossa, olen kuitenkin aina liikkunnut jossain  muodossa muutaman kerran viikossa (kävely, sali tms).  Joskus kiireisinä aikoina sitä kuitenkin on niin väsynyt, ettei jaksa mitään, mutta tosiasiahan on, että liikunta antaa nimenomaan sitä energiaa jaksamaan hektistä arkea! Jos joskus ei huvita mennä treenaamaan, niin yksinkertaisesti pakotan itseni salilla ja sitten jälkeenpäin on loistava fiilis! Kannattaa myös asettaa itselleen konkreettisia liikuntatavotteita, kuten joku juoksutapahtuma tms.



Mitä teet vapaa-aikana liikunnan ohella?
-Minulla on aika vähän vapaa-aikaa, koska käyn tällä hetkellä sekä koulussa, että töissä, mutta vapaa-ajalla tykkään käydä esimerkiksi leffassa, leikkiä rRusinan kanssa, lukea kirjoja, surffata netissä, kierrellä kaupoissa, matkustaa jne. 🙂



Kiinnostaisi tietää tulevaisuuden haaveistasi, missä ammatissa haluat työskennellä? 
-En vielä oikein tiedä mitä haluan tehdä tulevaisuudessa, mutta nuorella iällä kiinnostaisi esimerkiksi sisäänostajan työ vaate- tai sisustusalalla.

Mitä asioita pelkäät?
-Pelkään monia asioita, kuten pimeetä ja murhaajia, mutta ennen kaikkea pelkään läheisten menettämistä.

millainen on unelmiesi mies? (realistisesti eli super man ei käy :D)
-Unelmieni mies on sporttinen, hauska, älykäs, komea, tyylikäs, luotettava, aito ja eläinrakas. 😉
 
 
jos ei ole liian henkilökohtaista, niin paljon olet nyt projektisi aikana saanut pudotettua painoa? ei siis tarvi kertoa paljon nyt painat! ja sitten ehkä vähän pöhkö kysymys mmut oletko pitkä? näytät aika pitkältä kuvista 🙂 niin ja sitä vielä, että millä kengillä juokset ulkona ettet kaadu kun on pakkasta? onks sulla siis ihan jotku talvijuoksukengät vai jotkut nastat lenkkareissa? 😀 
-Oon pudottanut niin törkeän kilomäärän, etten sitä varmasti ikinä kehtaa julkisesti kertoa. Olen 171cm pitkä. 🙂 Juoksen näillä talvijuoksulenkkareilla, ovat todella hyvät ja pitävät!.
Muakin kiinnostaa sun oikea nimi, etunimikin riittää. Tai siis oon miettiny oikeesti, että voiko sun nimi olla Pipari? 😀 
-En halua paljastaa etunimeä, koska haluan suojella yksityisyyttäni.


Miten J on kommentoinut laihtumistasi? alkaako jo vanha suola janottaa kun sulla on kohta unelmakroppa 😀 heh no eii..
Koska on tulossa taas ”avautumispostauksia”, ne on ihan parhaita! 😀
-Ei olla J:n kanssa enää ikinä palaamassa yhteen, ollaan ystäviä. Tuskinpa se haluais palata mun kanssa yhteen, vaikka olisin Victoria’s Secret malli, sen verran erilaisia ollaan nykyään, ettei voitais seurustella! Ja sama toiste päin!
Avautumispostauksia tulee joskus joo, seuraavaks koulusta. Mutta oon nykyään tosi varovainen mitä kirjotan, koska en tiedä ketä tätä blogia lukee.

Et varmaan kerro kilomääriä, niin kysymäpä siis että montako vaatekokoa olet onnistunut pudottamaan? 🙂
-Vaatekoko on pienentynyt noin 2-3 kokoa, riippuu valmistajasta. 🙂

Oletko koskaan osallistunut GoFatGo haasteeseen? Jos et niin miksi et? Ja jos olet niin miksi et nyt osallistu? Itselläni ainakin olen todennut sen ihan maailman parhaaksi tavaksi laihduttaa ja kiinteytyä! 
-En ole osallistunut aikaisemmin GoFatGo -haasteeseen, koska en ole kokenut sitä tarpeelliseksi, koska minulla on jo ennestään paljon tietoa ravitsemuksesta jne. Se mitä kaipaisin olisi juuri minulle räätälöity ruokavalio, koska yksi ja sama ruokavalio ei toimi pitkällä tähtäimellä kaikilla. Elän tällä hetkellä elämäntapamuutosta, eli pikadieetit eivät palvele minua juuri nyt. Jossain vaiheessa aion palkata personal trainerin tekemään minulle henkilökohtaisen ruokavaliosuunnitelman, mutta en vielä toistaiseksi. 


Kysymyksestäsi tuli kuitenkin idea rekisteröityä kyseiseen haasteeseen ihan vain sen vuoksi, että näkisin minkälainen ruokavalio ja treeniohjelma on. Ruokavalio vaikutti hyvältä ja aion ehdottomasti ottaa siitä suuntaa antavia vinkkejä. En kuitenkaan pysty toteuttamaan ruokavaliota täydellisesti, koska päivän syömisiini kuuluu esimerkiksi kouluruokailu ja kouluun en viitsi tuoda omia eväitä.


J pyysi lisäämään vielä bonuskysymyksen tähän: 
”Mikä on Piparissa parasta?”
-J:n vastaus: ”Hygieenisesti siisti.” :DDDD Tämä juttu on jäänyt meidän läpäksi, kun joskus kolme vuotta sitten tein edellisessä blogissani haastepostauksen, jossa poikaystävän piti vastata kysymyksiin. Yksi kysymyksistä oli tyyliin ”mikä tyttöystävässä on parasta” ja J:lla oli hirveitä vaikeuksia keksiä hyviä puolia, mutta keksi kuitenkin mm. ”hygieenisesti siisti”. 😀 No mikäs siinä, se pitää paikkansa!
pipari

7 vastausta artikkeliin “Vastauksia kysymyksiinne”

  1. Heippa, olen lueskellut blogiasi jo pitkään, ja nyt uskallaudun kommentoimaan:) sulla on ihana tyyli ja tykkään kun muodin yms lisäks kerrot myös terveellisistä syömisistä ja liikunnasta. Jatka samaan malliin!:)
    Oon ite aika samanlaisessa tilanteessa, eli -10 kg takana ja samat edessä:) Haluaisinki kysyä, että koetko olevas ns. ”eri ihminen” nyt kun vielä ennen laihdutusta? Ite oon huomannu että nyt aattelen muuttuneeni ulkonäön lisäks muutenki tosi paljon laihdutuksen jälkeen, ja oon miettiny että aatteleeko muutkin saman kokeneet näin:) ymmärrän jos kysymys on liian henkilökohtanen:))

  2. Anonyymi, salaisuus!

    Anonyymi, oon muuttunu, mutta en ainoastaan laihtumisen vuoksi. Mulle laihtuminen ei ole se pääasia vaan fyysinen hyvinvointi ja sitä kautta henkinen hyvinvointi. Toki paremmalta näyttäminen tuo itsevarmuutta ja lisää tietynlaista itsetietoisuutta. Positiivisia muutoksia olen vain onneksi huomannut itsessäni. 🙂

  3. Täytyy tulla kommentoimaan kuinka hienosti, järkevästi olet vastannut kaikkiin kysymyksiin! Ymmärrän täysin, enkä kyseenailaista mitään kommentoimaasi. =) Itse syömishäiriötaustallani olen ajatellut paljon samalla tavalla asioista mutta, koska omaan syömishäiriöisentaustan kuulostaa kaikki hyvin perustellut asiatkin aina sairailta ikävä kyllä. Normaalisti tällaisia tekstejä lukiessani hälytyskellot soisivat päässäni ja olisin huolissani sinusta mutta, jokin toivo sisälläni pistää uskomaan että voi tosiaankin olla kiinnostunut ruokailuistaan, liikunnasta, laihduttamisesta ja ihan yleisesti hyvinvopinnistaan yms. olematta sairas. Itsellänikin projektina yleinen hyvinvointi kaikkien vuosien jälkeen! =D Hauskaa maanantaita!

    -R-

  4. mikset vastannu kaikkiin kysymyksiin? mun kysymys ei ollu ees henkilökohtanen? 😮

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta