Mistä motivaatiota?

Jostain syystä minua ei ole huvittanut käydä salilla pariin viimeiseen kuukauteen ja tämä asia on vaivannut minua. Salille lähteminen tuntuu hirveän isolta jutulta ja mielummin lähden ulos vaikka sauvakävelemään kuin menen rehkimään sisätiloihin. On toki hyvä, että olen liikkunut jossain muodossa koko syksyn, mutta luulen lihaskuntoni heikentyneen, enkä ole huomannut kiinteytyneeni pitkään aikaan. Kehitykseni on siis pysähtynyt ja tällä hetkellä lähinnä ylläpidän tämän hetkistä kuntoani. Mistä repisin motivaatiota salitreeniin? Edes fitnessmallien kuvien katsominen ei inspiroi, koska koen olevani vielä niin kaukana tavoitteistani. Välillä tulen pohtineeksi onko tämä edes sitä mitä todella haluan eli toisin sanoen olenko valmis tekemään niin paljon töitä kuin vaadittaisiin. Elän tällä hetkellä todella kiireistä elämää ja on toisinaan vaikeaa saada mahdutettua liikuntaa päivän aikatauluun. Tämäkin olisi toki asennekysymys ja voisin ihan hyvin suunnitella jokaisen viikon liikunnat etukäteen ja vaikka herätä salille joka aamu klo 6. Tässä kuitenkin herää kysymys, että kuka on oikeasti niin reipas, että herää aamulla salille? Ideana tämä olisi oikein hyvä, mutta kun herätyskello sitten soisi klo 5.50, niin ei paljon naurattaisi. Onko itsensä pakottamisessa mitään järkeä ja tulisiko elämästä loppujen lopuksi pelkkää suorittamista? Vai pitäisikö tämä ajatella vain oman terveyden edistämisenä?

Kävisin mielelläni ryhmäliikuntatunneilla salitreenin sijaan, mutta valitettavasti kuntosalillani on tarjolla vain spinning -tunteja ja sinnekkin olen saanut raahattua peppuni vain kerran koko syksyn aikana. Tein itselleni lupauksen, että joululoman ajan käyn treenaamassa salilla 4-5 kertaa viikossa, mutta minua suoraan sanottuna ärsyttää lupaukseni jo nyt. 😀 Minun pitäisi varmaan kirjoittaa näistä asioista enemmän blogissani ja asettaa tällaisia julkisia tavotteita tai lupauksia, koska en kehtaa olla toteuttamatta niitä. Tällaisista asioista kertominen tuo tietynlaisia onnistumisen paineita, mikä on toisaalta ihan hyvä, koska muuten saattaisin päästä itseni liian helpolla tai epäonnistua.

Tällä hetkellä tosiaan tykkään käydä ulkoilemassa pimeydestä huolimatta, joten päätin käydä ostamassa kunnon talvijuoksulenkkarit. Löysin Intersportista Niken GoreTex juoksulenkkarit, jotka ovat vedenpitävät ja joilla kelpaa juosta läpi talven. Nämä lenkkarit ovat todella söpöt ja tykästyin heti pinkki-mustaan väriyhdistelmään. Näissä on lisäksi Nike+ -toiminto ja nyt pitäisi vain osata liittää se iPhonen kanssa. Aion ostaa itselleni joululahjaksi lipun Helsinki City Runiin, joten nyt ei pitäisi olla mitään tekosyitä miksi en voisi harjoitella myös talvella… 😉



Onko muilla motivaatio-ongelmia liikunnan suhteen?

pipari

13 vastausta artikkeliin “Mistä motivaatiota?”

  1. Mulla menee liikkumiset kanssa aalloittain. Välillä on intoa ja energiaa muille jakaa ja välillä haluaisi vaan käpertyä peiton alle. Myös lajien suhteen homma toimii samalla tavalla. Alkusyksystä kävin todella paljon lenkkeilemässä ja joogassa, kun nyt taas lajit ovat enemmän pumppi/spinni -linjalla.

    Musta paras kikka on yrittää sisällyttää liikuntaa ainakin jossakin muodossa, se kuitenkin yleensä virkistää ja tekee olon paljon paremmaksi. Ite ainakin huomaan, että jos en pitkään aikaan jotain lajia ole harrastanut, niin yleensä jossain vaiheessa sitä alkaa hinkua takaisin sen pariin. Tohon salillakäyntiin ehdottaisin varmaan uuden ohjelman hankintaa, se luultavasti motivoi taas uudestaan 🙂

  2. Mulla on ollut motivaati kateissa koko syksyn liikunnan suhteen. Mitään ei ole kiinnostanut tehdä. Ei salikäynnit, ryhmätunnit tai edes ulkoilu ole jaksanut kiinnostaa. Koiran kanssa lenkkeilykin on tuntunut niin pakkopullalta. Kuitenkin yritän ottaa itseäni niskasta kiinni heti uuden vuoden jälkeen ja alkaa taas treenaamaan oikein urakalla. Pakko pakottaa itsensä jos ei muuten mikään auta motivaatiota.

  3. Usko pois, aamulla salille meneminen on ensimmmäisen viikon ajan se ikävin, tylsin ja kettumaisin asia mitä voit itsellesi keksiä, mutta sen jälkeen siitä alkaa tulemaan helposti osa omaa rutiinia. Tässäkin asiassa se on valitettavasti puhtaasta itsekurista kiinni. Tietenkin ”sosiaalinen paine” ja yms. voi edesauttaa, mutta tunnetusti ihmisen oma itsekuri on se mitä pitää kehittää ja mikä on kaikkein voimakkain motivaation/halun lähde.

    Esim. Omalla kohdalla se meni rytmillä; 1h ennen salille herätystä ylös, nopeat puurot/yms. muut naamaan (ei tietenkään ähkyyn) ja matkaan. Tasan 1h päästä herätyksestä pitää olla salilla.

    Tietenkin aamulla salille meneminen vaatii nukkumista esim. kello 22/23 – 06. Ketään ei ole luotu treenaamaan viittä kertaa viikossa 5 tunnin yöunilla. 🙂

    Mutta, tsemppiä kohti tavoitettasi!

  4. Jos iphone löytyy, niin Niken ilmainen training club kannattaa ehdottomasti ladata, treenit voi tehdä himassa ja hiki lentää ihan varmasti 🙂

  5. Kannattaa kerran kokeilla pakottaa ittensä salille, sen jälkeen se meneminen voi taas olla helpompaa. Ite oon huomannut, että kun saleilusta on ollut pitempi tauko, on unohtanut kuinka kivaa ja antoisaa se siellä käyminen onkaan. Mun kohalla kynnys on alentunu, kun oon vaan kerran pakottanu itteni taas menemään. Tsemppiä sulle reenailuihin, ja eiköhän se motivaatio sieltä kohta taas löydy, älä ole liian ankara itselles! 🙂

  6. Voin kyllä suositella ryhmäliikuntatunteja. Niissä käymiseen on ihan erilailla motivaatiota kuin pelkkään salilla käymiseen. Vaikka ovatkin yksilöliikuntaa, niin ryhmäpaine on hyvä motivaattori ainakin itselleni. Lisäksi kun oman salin muut treenaajat tulevat tutuksi, niin on mukava mennä salille jo pelkästään senkin takia, että saa nähdä tuttuja ja jutella samoista intresseistä (treenaamisesta).

    Toinen juttu, mikä itsellä motivoi on liikuntakertojen kirjaaminen ylös. Heiaheiasta kun katselee miten paljon kaverit liikkuvat niin ei huvita itseäkään jäädä makaamaan sohvan pohjalle.

    Yksi kannustin itselle liikkumisen aloittamiseen oli itse asiassa tämä blogi ja se kun huomasin miten muutkin voivat onnistua muuttamaan elämäänsä 🙂 Muiden onnistuminen valaa uskoa siihen, että itsekin voi onnistua.

  7. Äh, älä välitä 🙂 Tärkeintä on, että oot jaksanut liikkua jotenkin! Siten vain saa motivaation pidettyä yllä, kun tekee sitä mistä tykkää 🙂 ei oo mitään järkeä pakottaa itseään sellaseen mikä ei huvita, koska se motivaatio vaan karkaa pidemmälle, mitä enemmän epämiellyttävää asiaa tekee. Sullakin voi olla kausittaista tuo salilla käynti, eikä se oo vaarallista, lenkkeilet kuitenkin jne.. Se vasta hyvää rasvanpolttoa onkin 😉 ja etenkin kun kovaa liikkuu niin se aineenvaihdunta pysyy pidempää kiihtyneempänä päivän aikana. Älä ota ressiä tosta siis, tee niinku hyvältä tuntuu 🙂 kyllä se motivaatio sieltä hiipii jos on hiipiäkseen. Tsemppiä!

  8. Ehkä vähän kaukaa haettua, mutta omistatko sykemittaria? Itse hankin pitkän harkinnan jälkeen sykemittarin ja jo pelkästään se motivoi lähtemään lenkille, salille tai mihin vaan. Sykemittaria voi myös välillä räplätä salilla sarjojen välissä. 🙂 Toki saman asian ajavat myös muunlaiset juuri esim. iPhoneen ladattavat liikuntaohjelmat, mutta sykemittarista voit seurata sykettä, kulutusta ja ajankulua sekä tehoja. Omastani näen mm. teenko rasvanpolttosykkeellä vai ”fitness-sykkeellä”. Ainoa negatiivinen puoli sykemittareissa on sykevyön peseminen/huuhtominen joka treenikerran jälkeen, mutta ehdottomasti suosittelen sen hankkimista. Hyvä keino myös seurata omaa kalorikulutusta ja sykkeitä. Polarin perusmittarit (100-140€) ovat osoittautuneet hyviksi.

    Tsemppiä inspiksen löytämiseen! 🙂

    -Koo-

  9. hmph :/ Keksin sulle motivaatiota: buukka rantaloma 😉

    Mulla ainakin toimii ku tiiän, että ens perjantaina kone lähtee kohti Balia…

    Mutta, toivottavasti saat jostai revittyä innostusta. Oot kuitenki jo NIIIN pitkään rehkiny ton sun projektin kanssa, että olis ihan tyhmää luovuttaa! Oon mietitny usein, että wow, sulla on ihan sairaan hyvä tahdonvoima 🙂 ELI KEEP UP THE GOOD WORK.

    Pidä vaikka lepoviikko, jolloin ett tee MITÄÄN liikunnallista + syöt normaalisti? Sen jälkeen liikkuminen + terveellisesti syöminen voisi maistua taas ? (:

  10. onko sen liikuntakeskuksen vaihtaminen sitte suuri asia vai ootko tehny tonne nykyseen jonkun sitovan sopimuksen ? mulla on ainaki niin viihtysä ja monipuolinen oma liikuntakeskus että sinne menee mielellään kun on juuri valinnan varaa ! 🙂

  11. Itse käyn Bodystepissä, Bodyattackissa ja Fitballissa ja oon yrittänyt pakottaa itseni ainakin sen kolme kertaa viikossa näihin, joskus jos ei huvita niin menen silti ja kivaa on lähes aina. Tosin joskus myös perun tunteja ja ajattelen että mitä sitten? kyllä se motivaatio taas keväällä tulee, näin syksyisin/talvisin on niin väsynyt ettei tahdo edes jaksaa samalla temmolla kuin keväällä taas, tuntuu että kunto on ihan nolla vaikka se johtuu varmasti vain väsymyksestä. Eli pointtinin on se että lopeta stressaaminen, mitä sitten jos nyt ei huvita?Olet kaunis tuollaisena ja tunnut kuitenkin syövän terveellisesti joten turha murehtia. Kyllä sitä keväällä taas huvittaa usko pois!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta