Miksi proteiini on hyvästä?

Slade sanoi…hei! Voisiko olla mahollista että tekisit sun treenaamisesta perusteellisen postauksen. Mistä lähit liikkeelle, ruokavalio, saliohjelma. itsellä olisi tavoitteena päästä hyvään kuntoon mutta ei mitään hajua mistä lähteä liikkeelle ja mitä elämän tapoja muuttaa. Seuraaava vaihtoehto olis ittellä turvautua personal trainerii:/ kiitos, ja tsemppiä sulle!”

En voi valitettavasti kertoa valmista reseptiä, joka sopisi juuri sinulle, mutta voin kertoa yleisesti mikä toimii monilla ja esimerkiksi minulla.

Alku

Tavoite
Aluksi on hyvä kartoittaa omat tavoitteet; haluanko pudottaa painoa ja kuinka paljon, haluanko nostaa kuntoa ja millä aikavälillä haluaisin päästä tavoitteisiini. Avuksi painonpudotukseen on hyvä ottaa ruokapäiväkirja, puntari sekä mittanauha, joiden avulla pystyt seuraamaan kehitystäsi. Kunnonkohotukseen on hyvä ottaa avuksi treenipäiväkirja, sykemittari tai esimerkiksi askelmittari. On hyvä ottaa jonkinlainen konkreettinen, mutta realistinen tavoite, esimerkiksi a)jaksan juosta 10km puolen vuoden päästä tai b)mahdun vanhaan mekkooni puolen vuoden päästä. Tavoitteet ovat jokaiselle yksilöllisiä, kaikki riippuu tämän hetkisestä tilanteestasi (paino, kunto, koko), joten älä ota mallia muiden tavoitteista. Täytyy muistaa olla realistinen tavoitteita miettiessä, koska muutokset eivät tapahdu hetkessä!

Alkuun
Kun olet miettinyt itsellesi sopivan tavoitteen, on aika ottaa seuraava askel, eli tarttua tuumasta toimeen.

Henkinen puoli
Kaikki lähti liikkeelle tämän vuoden tammikuussa, kun katsoin kotona kuvia Egyptin matkalta, enkä tunnistanut itseäni niistä. Näytin turvonneelta, väsyneeltä ja huonovointiselta. Päätin tehdä asialle jotain, mutta parhaimman kick startin sain, kun katsoimme siskoni kanssa vanhoja kuvia tutustamme. Hän näytti kuvissa todella huonovointiselta ja turvonnelta, kun taas nykyään hän on elämänsä kunnossa ja puhkuu energiaa. Näkyvä muutos sai minut ajattelemaan, että kyse ei ole pelkästään siitä, että näytän huonolta, vaan siitä, että tunnen oloni huonoksi. En kokenut voivani hyvin ja se näkyi päällepäin.

Ajatellessa painonpudotusta ja treenaamista unohdetaan helposti henkinen puoli. Jokainen päivä on haaste ja henkistä kamppailua itsesi kanssa, teetkö hyviä valintoja vai huonoja valintoja. On niin helppoa antaa periksi ja jäädä kotiin sohvalle, koska se on oma ”safety zone”. Tekeekö se kuitenkaan olostasi yhtään parempaa? Ei! On aina ajateltava, että jokaisella valinnalla on seurauksensa, ne voi voivat olla joko hyviä tai huonoja, sinulla itselläsi on valta päättää. Ei ole helppoa lähteä raskaan koulu- tai työpäivän jälkeen urheilemaan, mutta se kannattaa tehdä, koska siitä saa energiaa ja hyvän olon. Kuka voi sanoa, että liikunnan jälkeen harmittaisi?

Ulkopuolisilla tulee aina olemaan mielipiteitä ulkonäöstäsi, kunnostasi, tavoitteistasi jne. On jätettävä negatiiviset asiat omaan arvoonsa ja arvostettava sitäkin enemmän läheisten tukea ja kannustusta. Tulet varmasti kuuleemaan, että sinun pitää pudottaa enemmän painoa tai että sinun ei pitäisi pudottaa enempää painoa, vaikka olisit itse eri mieltä. Tärkeintä on, että kunhan tavoitteesi ovat terveellä pohjalla, ne saavat olla juuri sellaisia kuin sinä haluat, kukaan muu kuin sinä itse ei voi tietää mikä on sinulle parasta! Ihmiset tulevat myös toivomaan, että epäonnistut.

Ole kärsivällinen
Lopeta tekosyiden keksiminen
Jos valitat painostasi tai kunnostasi, mutta et tee asialle jotain jo tänään, et oikeasti halua tarpeeksi muutosta
Älä tyydy olemaan epäonnistuja, vaan ole VOITTAJA

Ruoka

Rasva
Monet luulevat vähärasvaisen ruokavalion olevan ainoa oikea tapa laihduttaa. Totuus on, että transvat on hyvä jättää ruokavaliosta, mutta hyviä rasvoja on oltava, vaikka niissä olisin paljon kaloreita. Hyviä rasvoja saa pähkinöistä, avokadosta, kalasta, oliiveista jne. Itse olen lisännyt hyviä rasvoja syömällä pähkinöitä päivittäin laskematta kaloreita, käyttämällä paistorasvana kylmäpuristettua rypsiöljyä ja lisäämällä salaattiin oliiviöljyä.

Proteiini
Itsessään proteiini ei ole mikään ihmeaine, joka laihduttaa. Proteiini on lihasten rakentaja-aine. Miksi proteiini sitten ”laihduttaa”? No tämä ainakin omalla kohdallani perustuu siihen, että  proteiini on niin täyttävää verrattuna hiilihydraatteihin, että syön silloin vähemmän ja päivän kalorit jäävät huomaamatta vähemmälle. Syön koko ajan kylläisyyteni mukaan, eikä nyt tule syötyä yli kulutuksen, koska olen koko ajan kylläinen proteiinin ansiosta. Kokemukseni mukaan maitorahka pitää nälkää erittäin hyvin,

Hiilihydraatit
Minä olen sitä mieltä, että hiilihydaatit ovat pahoja, eivätkä ne ole ystäviäni. Hiilihydraatit saavat minut turpoamaan kuin pullataikina ja olon väsyneeksi. Ihminen kuitenkin tarvitsee jonkin verran hiilihydraatteja, etenkin jos harrastaa paljon liikuntaa.

Liikunta

Míkä tahansa on mahdollista! Valitse hyvä olo!

Never look back unless you’re planning to go back that way.
Motivation is what gets you going, habit is what keeps you going.
Knowing is not enough, we must apply. Willingness is not enough, we must do.
I hated every minute of the training, but I said ”Don’t quit, suffer now and live the rest of your life like a champion.” Mohammed Ali
You don’t drown by falling in water, you drown by staying there.
Most people fail not because of lack of desire, but because of lack of commitment.

pipari

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta