Mikä ero?

Olen saanut jonkin verran kommentteja tyyliin ”en huomaa, että olisit laihtunut”, joten päätin laittaa vertailun vuoksi kuvat helmikuulta ja kesäkuulta (molemmat kuvat otettu samalla webkameralla, tosin eri valaistuksessa). Aloitin projektin tammikuun lopussa, joten tuossa helmikuun kuvassa pahin turvotus on jo kadonnut ja näytän silti aivan järkyttävältä! Tuo kuva taisi olla minulla jopa blogissa tai facebookissa, koska mielestäni se oli ihan ok. 😀 Siskoni varmaan nauraa (ja oksentaa) tuolle helmikuun kuvalle lukiessaan tätä postausta hahahah, terkkuja sinne!

Kesäkuun kuvassa kasvoni ovat huomattavasti kapeammat, en näytä turvonneelta possulta ja ylipäänsä näytän paremmalta. Toki rusketus tekee freshimmän näköiseksi, mutta joka tapauksessa näytän pirteämmältä ja nuoremmalta. On ihan sairasta, kuinka erilaiselta ihminen voi näyttää laihduttuaan! Täytyy muutenkin myöntää, että olin unohtanut miltä näytän kevyempänä ja näitä kuvia katsoessani huokaan helpotuksesta, että otin itseäni niskasta kiinni talvella! Harmi vaan, että kasvoni ovat ”kapeat” suhteessa kroppaani, joten myöhemmin laihduttuani vielä lisää, saatan tulla jopa kaipaamaan hieman pyöreämpiä kasvoja.

Minulla on edelleen liikaa ylimääräistä ja teen paljon töitä sen eteen, että saavutan tavoitteeni. Olen kuitenkin ihan hiton ylpeä jo tästä saavutuksesta ja olen iloinen, että päivä päivältä tunnen oloni paremmaksi itseni kanssa. 🙂 Toivottavasti nämä kuvat inspasivat joitakin teistä, jotka kamppailevat samojen asioiden kanssa! Niin ja tosiaan muita ennen ja jälkeen -kuvia en varmaan tule julkaisemaan vasta kuin myöhemmin, kun näytän dramaattisesti erilaiselta kropasta (syksy-talvi?). 🙂
PS. Joku joskus haukkui kulmakarvojani ja jaksoin jokin aika sitten muotoilla ne kapeammaksi. Mielestäni ne näyttävät nyt paremmilta, joten kannattaa haukkua välillä, otan opikseni niistäkin kommenteista! 😀

Piparin kuntoprojekti: ajatuksia ruoasta ja liikunnasta

Slade sanoi…”hei! Voisiko olla mahollista että tekisit sun treenaamisesta perusteellisen postauksen. Mistä lähit liikkeelle, ruokavalio, saliohjelma. itsellä olisi tavoitteena päästä hyvään kuntoon mutta ei mitään hajua mistä lähteä liikkeelle ja mitä elämän tapoja muuttaa. Seuraaava vaihtoehto olis ittellä turvautua personal trainerii:/ kiitos, ja tsemppiä sulle!”

Ihan ensimmäiseksi haluaisin sanoa, että netti on pullollaan tietoa painonpudotuksesta, treenaamisesta jne, joten ainoastaan minun sanaani ei kannatta luottaa. En voi valitettavasti kertoa valmista reseptiä, joka sopisi juuri sinulle, mutta voin kertoa yleisesti mikä toimii monilla ja esimerkiksi minulla.

Alku

Mistä kaikki lähti?
Minkä takia haluat pudottaa painoa tai miksi haluat saada itsesi parempaan kuntoon? Heräsin itse karuun todellisuuteen, kun katsoin tammikuussa matkakuviani, enkä tunnistanut itseäni niistä. Miten hitossa olin päästänyt itseni niin huonoon kuntoon? Näytin turvonneelta, väsyneeltä ja huonovointiselta. Päätin tehdä asialle jotain, mutta parhaimman kick startin sain, kun katsoimme siskoni kanssa vanhoja kuvia tutustamme. Hän näytti kuvissa todella huonovointiselta ja turvonnelta, kun taas nykyään hän on elämänsä kunnossa ja puhkuu energiaa. Näkyvä muutos sai minut ajattelemaan, että kyse ei ole pelkästään siitä, että näytän huonolta, vaan siitä, että tunnen oloni huonoksi. En kokenut voivani hyvin ja se näkyi päällepäin. Omistin kevään itseni kuntoon laittamiselle ja otin focukseksi itseeni. Kerrankin minulla oli aikaa ajatella vain itseäni, eikä tarvinut elää muiden aikataulujen mukaan. Välillä elämäni on aika pakkomielteistä – kaikki pyörii vain tämän projektin ympärillä. Se ei kuitenkaan haittaa minua, koska minulla on oikeus omistautua tälle projektille 100% ja antaa kaikkeni. Minä olen tärkeä ja minulla on oikeus olla paras mahdollinen versio itsestäni fyysisesti!

Tavoite
Aluksi on hyvä kartoittaa omat tavoitteet; haluanko pudottaa painoa ja kuinka paljon, haluanko nostaa kuntoa ja millä aikavälillä haluaisin päästä tavoitteisiini. Avuksi painonpudotukseen on hyvä ottaa ruokapäiväkirja, puntari sekä mittanauha, joiden avulla pystyt seuraamaan kehitystäsi. Kunnonkohotukseen on hyvä ottaa avuksi treenipäiväkirja, sykemittari tai esimerkiksi askelmittari. On hyvä ottaa jonkinlainen konkreettinen, mutta realistinen tavoite, esimerkiksi a)jaksan juosta 10km puolen vuoden päästä tai b)mahdun vanhaan mekkooni puolen vuoden päästä. Tavoitteet ovat jokaiselle yksilöllisiä, kaikki riippuu tämän hetkisestä tilanteestasi (paino, kunto, koko), joten älä ota mallia muiden tavoitteista. Täytyy muistaa olla realistinen tavoitteita miettiessä, koska muutokset eivät tapahdu hetkessä!

Alkuun
Kun olet miettinyt itsellesi sopivan tavoitteen, on aika ottaa seuraava askel, eli tarttua tuumasta toimeen!

Henkinen puoli.
Ajatellessa painonpudotusta ja treenaamista unohdetaan helposti henkinen puoli. Jokainen päivä on haaste ja henkistä kamppailua itsesi kanssa, teetkö hyviä valintoja vai huonoja valintoja. On niin helppoa antaa periksi ja jäädä kotiin sohvalle, koska se on oma ”safety zone”. Tekeekö se kuitenkaan olostasi yhtään parempaa? Ei! On aina ajateltava, että jokaisella valinnalla on seurauksensa, ne voi voivat olla joko hyviä tai huonoja, sinulla itselläsi on valta päättää. Ei ole helppoa lähteä raskaan koulu- tai työpäivän jälkeen urheilemaan, mutta se kannattaa tehdä, koska siitä saa energiaa ja hyvän olon. Kuka voi sanoa, että liikunnan jälkeen harmittaisi?

Ulkopuolisilla tulee aina olemaan mielipiteitä ulkonäöstäsi, kunnostasi, tavoitteistasi jne. On jätettävä negatiiviset asiat omaan arvoonsa ja arvostettava sitäkin enemmän läheisten tukea ja kannustusta. Tulet varmasti kuuleemaan, että sinun pitää pudottaa enemmän painoa tai että sinun ei pitäisi pudottaa enempää painoa, vaikka olisit itse eri mieltä. Tärkeintä on, että kunhan tavoitteesi ovat terveellä pohjalla, ne saavat olla juuri sellaisia kuin sinä haluat, kukaan muu kuin sinä itse ei voi tietää mikä on sinulle parasta! Ihmiset tulevat myös toivomaan, että epäonnistut. Meitä on joka lähtöön ja voit jättää negatiiviset ihmiset omaan arvoonsa. Sanoi joku ulkopuolinen mitä tahansa, niin pidä pää pystyssa, jalat maassa, mieli kirkkaana ja katse tavoitteessa!

Jos valitat painostasi tai kunnostasi, mutta et tee asialle jotain jo tänään, et oikeasti halua tarpeeksi muutosta. Älä tyydy olemaan epäonnistuja, vaan ole VOITTAJA! Lopeta tekosyiden keksiminen ja itsesääli! Mä oon niin läski, mulla on niin huono kunto jne. Aijaa, no tee asialle jotain ja lopeta valittaminen! No okei aloitan maanantaina. EI, vaan aloita nyt ja heti! Kaikki lähtee asenteesta! Jos asenteesi on alusta alkaen huono, se tuskin tulee siitä paranemaan. Lopeta itsesääli heti ja ala jo tänään työstämään itsestäsi parempaa sinua!

Ruoka

Rasva
Monet luulevat vähärasvaisen ruokavalion olevan ainoa oikea tapa laihduttaa. Totuus on, että transvat on hyvä jättää ruokavaliosta, mutta hyviä rasvoja on oltava, vaikka niissä olisin paljon kaloreita. Hyviä rasvoja saa pähkinöistä, avokadosta, kalasta, oliiveista jne. Itse olen lisännyt hyviä rasvoja syömällä pähkinöitä päivittäin laskematta kaloreita, käyttämällä paistorasvana kylmäpuristettua rypsiöljyä ja lisäämällä salaattiin oliiviöljyä.

Proteiini
Itsessään proteiini ei ole mikään ihmeaine, joka laihduttaa. Proteiini on lihasten rakentaja-aine ja tarvitsemme proteiinia, jotta lihaksemme kasvaisivat, emmekä menettäisi lihasta laihduttaessa. Miksi proteiini sitten ”laihduttaa”? No tämä ainakin omalla kohdallani perustuu siihen, että  proteiini on niin täyttävää verrattuna hiilihydraatteihin, että syön silloin vähemmän ja päivän kalorit jäävät huomaamatta vähemmälle. Syön koko ajan kylläisyyteni mukaan, eikä nyt tule syötyä yli kulutuksen, koska olen koko ajan kylläinen proteiinin ansiosta. Kokemukseni mukaan maitorahka pitää nälkää erittäin hyvin! En ole koskaan eläissiänyt syönyt näin paljon proteiinia, kuin tänä keväänä (n.1-2g/painokilo).

Hiilihydraatit
Minä olen sitä mieltä, että hiilihydaatit ovat pahoja, eivätkä ne ole ystäviäni. Hiilihydraatit saavat minut turpoamaan kuin pullataikina ja olon väsyneeksi. Ihminen kuitenkin tarvitsee jonkin verran hiilihydraatteja, etenkin jos harrastaa paljon liikuntaa. Tässä vaiheessa voit heittää hyvästit kaikille viljatuotteille ja jättää ruokavalioon ainoastaan kuitupitoisia viljatuotteita (kaurapuuro, ruisleipä). Hiilarit saavat olon väsyneeksi ja jättämällä hiilarit pois tulet huomaamaan selkeän eron vireystasossasi!

Itse olen syönyt silloin tällöin kaurapuuroa ja koulussa joskus keiton kanssa yhden siivun ruisleipää. Hiilareiden vähentäminen ruokavaliosta on ollut se merkittävin apu painonpudotuksessa! Kannattaa tarkistaa pakkausselosteet, sillä voit yllättyä tuotteiden hiilarimääristä. Esimerkiksi jotkut kivennäisvedet, kuten Friss sisältävät hiilareita, joten olen jättänyt ne kokonaan pois. Olen myös vähentänyt huomattavasti hedelmien syöntiä, koska ne sisältävät paljon hiilihydraatteja. Syön päivittäin maksimissaan yhden omenan ja purkin ananasta (raejuuston kanssa), mutta tässäkin asiassa kannattaa miettiä mistä on valmis luopumaan ja kuinka tarkasti haluaa noudattaa uutta/paranneltua ruokavaliota.

Lisäravinteet
Jos et ole kasvissyöjä, niin silloin on mielestäni turha lähteä käyttämään esimerkiksi proteiinijauhoa, koska todennäköisesti saat jo muutenkin tarpeeksi proteiinia päivässä. Juon itse silloin tällöin proteiinisheikkejä jos päivän protskut on jääneet liian vähille (olen kasvissyöjä). Protskupatukoita syön lähinnä herkkuna tai esimerkiksi koulussa välipalan korvikkeena. Suosittelen Hera80 minttusuklaan makuista protskujauhetta, todella hyvää veden kanssa! 🙂

Herkuttelu
Pidän syömisissä tiukkaa linjaa ja sallin itseni herkutella vain juhlissa tai jos esimerkiksi kaveri tulee kylään tms. Jos minua herkututta, syön protskupatukan, mutta en todellakaan mene ostamaan vaikka suklaapatukkaa, koska se muistuttaisi liikaa huonoista tavoista. Ei kuitenkaan kannata olla liian tiukka itselleen, jotta vältyt repsahduksilta.

Monet tekevät sen virheen, että syövät liian vähän (tai liikaa). Kannattaa aluksi laskea päivän syömisten kalorit ja ravintoarvot esimerkiksi Kiloklubin sivuilla, jotta pysyt kartalla kuinka hyvin syöt. Itse en laske kaloreita, vaan syön nälän mukaan ja joskus täytyy ns pakottaa itseni syömään enemmän, jotta saan tarpeeksi kaloreita kasaan. Kaloreita saan nykyään varmaan noin 1800-2000, mikä on ihan hyvin, sillä liikun aktiivisesti.

Esimerkki päivän syömisistäni:
Aamupala: Maitorahkaa (250g) ja mansikoita
Välipala: Puuro (1 annospussi), manteleita
Lounas: Runsaasti salaattia, esim juustosalaattia tai keitto
Välipala: Raejuustoa 200g, omena
Iltapala: Maitorahkaa 250g, porkkanoita

Liikunta
Etsi urheilulaji, josta pidät ja tee liikunnasta osa rutiinia. Vaikka koulu- tai työpäivän jälkeen ei huvittaisikaan lähteä liikkeelle, kannattaa pitää mielessä, että sohvalle jääminen ei tule saamaan sinua hyvään kuntoon. Joskus täytyy pakottaa itsensä liikkeelle, mutta se on aina sen arvoista! Itse liikun noin kuusi kertaa viikossa ja suunnittelen aina etukäteen viikon liikuntaohjelman ja viikon jälkeen kirjaan ylös viikon treenisaldon (sali, juoksu, tanssi, kävely jne.). Älä kuitenkaan rasita itseäsi liikaa ja kuuntele omaa kroppaasi! Voit toki laihduttaa ilman liikuntaa, mutta itse en näe siinä mitään järkeä, koska mielestäni tärkeintä on olla fyysisesti (ja sitä kautta henkisesti) hyvässä kunnossa. Itse onneksi pidän liikunnasta ja olen pienestä pitäen urheillut, mutta laiskuus on ollut viime vuosina pahin ongelma. Onneksi olen saanut itseni liikkeelle ja liikunnasta on nyt tullut osa arkea ja ns ”henkireikä”. Saliohjelmani löytyy täältä. Viikon liikuntasaldot löytyy täältä.

Tämänhetkinen fiilis
Tällä hetkellä motivaationi on korkeampi kuin koskaan, enkä malta odottaa minkälainen fiilis minulla on
joskus syksyllä. Paljon on vielä töitä edessä, mutta en epäile hetkeäkään, ettenkö pääse tavoitteisiini. En ole tällä hetkellä todellakaan tyytyväinen siihen miltä kroppani näyttää, mutta se ei haittaa, koska tiedän kuitenkin olevani terve ja kroppani näyttävän hyvältä lähitulevaisuudessa. Kesän loppuun mennessä haluan päästä takaisin sellaiseen painoon, jossa minulla on hyvä olla ja sen jälkeen aloitan fitnessmimmi -projektini. 😀 Haluan kerrankin elämässäni nähdä kuinka hyvään kuntoon voin saada itseni ja miten pärjään tällaisen haasteen kanssa. Aion jatkossakin kertoa teille edistymisestäni ja fiiliksistäni ja toivon sen motivoivan ainakin joitakin teistä!

Motivoivia fraaseja
Never look back unless you’re planning to go back that way.
Motivation is what gets you going, habit is what keeps you going.
Knowing is not enough, we must apply. Willingness is not enough, we must do.
I hated every minute of the training, but I said ”Don’t quit, suffer now and live the rest of your life like a champion.” (Mohammed Ali)
You don’t drown by falling in water, you drown by staying there.
Most people fail not because of lack of desire, but because of lack of commitment.

Hurjasti tsemppiä kaikille ja vastaan mielelläni mahdollisiin kysymyksiinne (paitsi en painoon liittyviin uteluihin)! Míkä tahansa on mahdollista! Valitse hyvä olo! 🙂

PS. Mini muuten täytti eilen 6 vuotta, onnea Minille!:)