Ruoka&treeni

Olen noudattanut viimeiset kahdeksan viikkoa vähähiilihydraattista ruokavaliota ja saanut tähän mennessä hyviä tuloksia. 🙂

Ja mitä sitten syön?  Syön esimerkiksi kaurapuuroa, pähkinöitä, raejuustoa, juustoja (kohtuudella), maitorahkaa (smoothie), kananmunia,  kouluruokaa (kasvis), vihanneksia, hedelmiä ja marjoja. Vältän ylimääräisiä ja ”pahoja” hiilareita (leipä, riisi, pasta, peruna jne) viimeiseen asti, mutta jos koulussa kasvisvaihtoehtona on soijakastiketta ja riisiä, niin silloin on pakko ottaa myös vähän riisiä, koska pelkällä kastikkeella ja salaatilla ei pärjää koulupäivää. Syön koulussa siis ihan normaalisti kouluruokaa, mutta lautasella on suurimmaksi osaksi salaattia.

Kotona syön pieniä välipaloja, esimerkiksi mansikkasmoothieta (maitorahka, soijajuoma, banaani ja mansikka), hedelmiä tai saatan paistaa illalla munakkaan tai wokkivihanneksia jos tekee mieli jotain lämmintä. Vedenjuonnin lisäksi juon runsaasti vihreää teetä, joka nopeuttaa aineenvaihduntaa. Aluksi join sokeritonta mehutiivistettä ja Pepsi Maxia makeannälän karkoittamiseksi, mutta onneksi en tarvitse niitä myrkkyjä enää. 🙂

En ole missään vaiheessa nähnyt nälkää ja en koe kärsiväni tästä ruokavaliosta. Välillä on ollut hankalaa yhdistää kasvis- ja vähähiilihydraattinen ruokavalio, mutta niistäkin tilanteista on selvitty! Kasvisten ja hedelmien määrää en rajoita yhtään ja sallin myös itselleni yhden sitruuna bulgariajogurtin päivässä, vaikka joidenkin mielestä jogurttikin pitäisi jättää pois. 😉 Jääkaappi näyttää aika tyhjältä nykyään, mutta kotiin ei tarvitse tosiaan ostaa muuta kuin välipaloja, sillä lämpimän ruoan syön koulussa, siskolla tai äidillä. 🙂

Entäs treeni? Pyrin liikkumaan 4-5 kertaa viikossa ja vaikka välillä laiskottaisi niin piiskaan itseäni urheilemaan. Kaksi kertaa viikossa on käsipallotreenit (aerobista) ja kolme kertaa kuntosalia (minulle on tehty kaksi saliohjelmaa). Lumen ja jään sulaessa alan taas juoksemaan, joten todennäköisesti yksi salikerta tulee jäämään pois.

En malta odottaa kesää, sillä tiedän näyttäväni ja voivani silloin paljon paremmalta!:) Projekti on mennyt paljon paremmin kuin mitä olin odottanut ja saan olla erityisen ylpeä itsestäni. 🙂 Painotavoitteita tai omaa painoani en aio paljastaa, mutta aika paljon painoa haluan vielä pois ja lihasta tilalle! Kuten olen kyllästymiseen saakka kertonut, pidän treenatusta vartalosta ja sellaisen haluan itsellenikin. Kuvista varmaan alatte kohta huomaamaan muutoksia, joten siitä vaan tarkkailemaan päivän asu -kuvia. 😉

Tässä vielä Jutta Gustafsonin Go Jutta Go -ruokavalio, josta otan mallia. (Tarkennuksena vielä, että en noudata tätä dieettiä, mutta otan siitä ideoita ja pohjaa)

Go Jutta Go -ruokavalio
Aamiainen
. 45 g kaurahiutale
. 100 g raejuusto, rasvaton
. 1,5 dl mehukeitto, sokeroimaton
. + Omega 3 2 kpl
Lounas
. 100 g kana / 100 g naudanliha / 100 g kala
. 1 kpl kananmunanvalkuainen / 25 g raejuusto, rasvaton
. 200 g vihanneksia vapaa valintaisesti
. 5 g oliiviöljy
Välipala
. maitorahka 250 g
. 100 g pakastemarjoja
. tai 1 kpl Pro-Fx lo-carp bar -proteiinipatukka / 40g Fast Dietmix
Päivällinen
. 100 g kana / 100 g naudanliha / 100 g kala
. 40 g riisi / 40 g pasta / 170 g peruna
. 200 g vihanneksia vapaa valintaisesti
. 5 g oliiviöljy
Iltapala
. 250 g maitorahka / 150 g raejuusto, rasvaton
. 1 dl mehukeitto, sokeroimaton
. 10 g vehnäleseitä
. + Omega 3 2kpl
Palautusjuoma (heti välittömästi treenin jälkeen, vain treenipäivinä)
. 40 g Fast Dietmix (kovaa treenaavat voivat käyttää tuhdimpaa palautusjuomaa esim. Fast Reco 2)

pipari

25 vastausta artikkeliin “Ruoka&treeni”

  1. Ihana asenne sinulla! 🙂 Ihanaa kun joku myöntää, että tietää näyttävänsä hyvältä, se on aika harvinasta Suomessa…

  2. Nanna, kiitos!:) Asennetta täytyy löytyä ja itsetuntoa! Hyvä, ettet kokenut mun tarkoittavan tuota itserakkaana, koska niin en sitä tarkoittanut. 🙂 Jalat maassa ja pää pilvissä, eikö?;)

  3. Hei.. Mainitsit tuossa, että jogurtti muka pitäisi jättää pois.. mikä siinä on niin ”pahaa”
    T. Tyhmä, joka kyselee 😀

  4. hmm onko myös maito kielletyllä listalla vai miks soijajuoma tuohon smoothieen? vai tehdäänkö smootiet yleenäkki sit niin? 😛

  5. anonyymi, yhressä jugussa on sokeria ihan sikana.

    Mut jos ainut paha on yks jugurtti päivässä, niin eipä ole paha pahe.

  6. Anonyymi, mä en koe jogurttia pahaksi. Ravintoarvoltaan ei paras suuren sokerimäärän lisäksi, mutta jos haluaa jotain makeaa suuhun niin silloin ok mun mielestä. Kaloreitakaan ei kuitenkaan kauheasti.

    Anonyymi, ei ole kielletyllä listalla mitkään maitotuotteet, suosin vaan soijamaitoa. 🙂

    Anonyymi, jotakuinkin näin:)

  7. Hyvä pipru! Vaihda raejuusto vielä Arlan Keso-raejuustoon ja tee kana&tonnikalatortilloja.

    Anonyymi: Jugurtti on siksi huonoa, että ne on yleensä täynnä sokeria (varsinkin ne joita mainostetaan rasvattomina).

  8. Moi! Onko siskonpoikasi oikea nimi Rusina? 🙂
    terkuin, pitkään ihmetellyt

  9. Tommi, syön välillä myös kesoa, mut ei oo nii hyvää. Kana-tonnikalatortilloja? Mä oon kasvissyöjä ja tortillaletut vaa hiilaria… Älä jaksa provoo

    Anonyymi, joo mun nimi on Pipari ja vauvan Rusina

  10. Hyvätälä näyttää ja kuulostaa..
    jatka vaan samaan malli.. =D
    Ja jugurtti päivässä ei tosiaan ole niin paha kun jotkut väottää..
    paljon pahemoia on ne ligt limpparit ja mehut.. yök..
    iloista viikkoa piprulle

  11. Taika, jatkan samaan malliin, sen verran kivasti jo mennyt:) Hauskaa viikkoa sullekkin((:

    Anonyymi, ei herranjumala nyt oikeesti. Ja hedelmät pitäis vielä kieltää itseltä? No huh huh… Kyse on elämäntapamuutoksesta, ei dietistä.

  12. Kiva lukea, että ruokavalion muutos on onnistunut ja tsemppiä kovasti jatkoon!
    Tuosta käsipallosta, mitä kautta sitä harrastat? En ole lukenut blogiasi kovin kauaa niin en tiedä, ootko sitä aiemmin täällä maininnut, mutta kysyn nyt kuitenkin, että ootko kauan oot sitä harrastanut ja mitä mieltä oot lajista?
    Aurinkoista kevättä! 🙂

  13. Kiva että ruokavalio on pelittänyt 🙂 Kävin tässä miettimään, että mistäs sie saat rasvaa? Karppaukseenhan kuuluu olennaisesti rasvan syönti, menetetyt hiilarit kuuluisi korvata sillä. Proteiinia toki tarvitsee myös, mutta rasva on olennainen osa tervettä aineenvaihduntaa ja kehon hyvinvointia, kuten varmasti tiedät 🙂 En tiedä painonpudotuksestasi tai tavoitteestasi, mutta ihan vain vinkiksi, mikäli alkaa jumittaa niin rasvan lisääminen pitäisi helpottaa! Rasvaa tarvitsee melkoisen määrän myös laihtuakseen, päin vastoin kuin moni uskoo. Sama pätee myös vatsan toimintaan. Eli ihan rauhassa smoothieihin loraus kermaa ja kasviksien paistoon pieni lusikallinen voita 🙂

    Tsemppiä sinulle!

  14. Noudatin 4 viikkoo tota kyseistä diettiä! Pitäis varmaan kans alottaa toi taas, mutta vähän soveltaen 🙂

  15. Ei tommi tiennyt että olet vege. Se kuori tortillassa/wrapissa ei paina paljon, ja sinne sisälle saa 200grammaa kanaa/tofua tai mitä vaan.

  16. Anonyymi, harrastan käsipalloa seurajoukkueessa. Pelasin nuorempana 9 vuotta, aloitin joku aika sitten uudestaan. Tykkään lajista kovasti. 🙂 hauskaa kevättä!

    Anonyymi, mä en karppaa, siinähän suositaan protskua ja rasvaa ja hedelmät & vihannekset jätetään minimiin. Pidrmmällä tähtäimellä kuulostaa liian epäterveelliseltä mulle. Rasvaa saan esim pähkinöistä, juustoista, oliiviöljystä, paistorasvasta ja syön omega3 -kapseleita. 🙂

    Oona, kannattaa tosiaan muokata omanlaiseksi, aika tiukka kuuri. 🙂 ite en jaksais noin orjallisesti noudattaa ruokavaliota.

    Nora-Emilia,

  17. Nora-Emilia, en aio kertoa painomäärää, koska itselleni tärkein mittari on vaatekoko, oma olo ja peili.

    Tommi, yrität kuitenki vaa lihottaa, koska oot tollanen joka haluu kiusaa. 🙁

  18. Tää ei nyt liity paljo yhtään aiheeseen, mut kysyisin et ku opiskelet liiketaloutta, niin minkä ammatin sä saat? Esim. ku terveydenhoitoo opiskelevast voi tulla vaik terveydenhoitaja, jne. Kiitos vastauksesta! 🙂

  19. Teki mieli noille muutamalle anonyymille vielä laittaa siitä, että karpata voi niin monella eri tavalla.. ite olen hyväkarppaaja, eli sallin itselleni banaania lukuunottamatta kaikki hedelmät. Hyväkarppaajat ei myöskään tarvitse niin paljoa rasvaa kun tiukkaa karppiruokavaliota noudattavat, koska saavat ruokavaliostaan ns. hyviä hilareita.

    Seuraan mielenkiinnolla sun ruokavalion muutosta, koska omani on melko samanlainen. Olen syyskuusta asti siis hyväkarpannut, ja pikkuhiljaa sitä oppii tuntemaan, mistä oma kroppa tykkää, mistä ei. Aluksi noudatin ruokavaliota tiukemmin, nyt sallin aina silloin tällöin esim. muutaman palan suklaata itselleni.

    Tsemppiä ja hyvää kevättä sinne 🙂 !

  20. Eksyin tänne blogilistan kautta ja huomasin, että sulla on menossa laihdutusprojekti! Pitää varmaan alkaa seuraamaan, kun itse yritän myös pudottaa matkalla kertyneitä kiloja (6kg… olin siis 4kk reisussa enkä vaan parin viikon Aurinkomatkalla :D). Tähän menessä on pudonnut 2kg, jotka lähtivät heti ensimmäisen kahden viikon aikana kotiin saapumisesta. Olen liikkunut ja syönyt terveellisesti, mutta motivaatio on jotenkin jäänyt… Uskon, että blogisi + kuvat terveellisistä ruuistasi auttavat kuitenkin tähän ongelmaan!

    Jään ilolla seuraamaan 🙂

    (tulipas romaani :D)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 1
Tykkää jutusta